České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Hlavně omezit zpoždění

JIŘÍ KAFKA

Ředitel Krajského centra osobní dopravy České Budějovice

Od svých prvotních provozních funkcí na železnici až po současné vedoucí vystřídal několik profesí.
Tři roky působil také jako ředitel Odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah na Generálním ředitelství v Praze.
Od roku 2008 pracuje na pozici ředitele Krajského centra osobní dopravy ČD v Českých Budějovicích.
Letošní rok je pro jeho KCOD ve znamení výluk. Jihočeský region je s jejich počtem na druhém místě v ČR.
Rozhovor s Jiřím Kafkou, ředitelem Krajského centra osobní dopravy v Českých Budějovicích. Mimo jiné o tom, jak na jihu Čech zvládají druhý nejvyšší počet výluk v zemi.

opravu při rozsáhlé výlukové činnosti v železniční dopravě v Jihočeském kraji, kterou na letošek naplánovala a průběžně provádí státní organizace Správa železniční dopravní cesty, organizuje českobudějovické Krajské centrum osobní dopravy (KCOD). Jihočeský kraj se do počtu výluk řadí hned na druhé místo u nás (pomyslnou první příčku obsadil kraj Plzeňský, v němž probíhá výstavba třetího železničního koridoru). Jihočeši se musí vypořádat se stavbou nejen čtvrtého koridoru, ale i s dalšími menšími rekonstrukcemi.

Zákazníky včas
a výrazně
informujeme
o výlukách

Jaké výluky budou ve vašem kraji dominovat v letošním roce?

Letošní výluky se dotknou především postupující výstavby čtvrtého železničního koridoru v úseku Tábor–Doubí, ale současně i dokončení elektrizace traťového úseku Nové Hrady–České Velenice na trati 199, včetně rekonstrukce samotné stanice České Velenice. Na jaro je také naplánována významná výluka železniční dopravy na trati České Budějovice–Horní Dvořiště.

Krajské centrum osobní dopravy má dobré zkušenosti s dvěma velkými jihočeskými autobusovými dopravci – ČSAD Jihotrans a Comett Plus Tábor. Ty pro České dráhy dlouhodobě zajišťují většinu rozhodujících náhradních přeprav. Spolupracujete i s dalšími?

Mimo tyto dva největší jihočeské dopravce spolupracujeme ještě se sedmi menšími autobusovými společnostmi, které zajišťují svými vozidly dopravu například při mimořádných událostech či na místních tratích. Takový počet dopravců bohatě dostačuje na rozsah výlukové činnosti v našem kraji.

Komunikujete i s rakouskými drahami, pokud jde o výluky na příhraničních tratích?

Při velké jarní výluce na trati 196 z Českých Budějovic do Horního Dvořiště jsme domluvili s Rakouskými spolkovými drahami přesný harmonogram výluk, protože se činnosti na české straně přesně kryjí s údržbou v Rakousku. Tím pádem budeme moci vést náhradní dopravu autobusy u mezinárodních spojů EC 100 a 101, resp. R 206 a 207, přímo z Lince až do Českých Budějovic bez zbytečných přestupů z rakouských do českých autobusů. Tento typ výluky jsme si vyzkoušeli již třikrát bez větších problémů a letos v dubnu si ji naposledy zopakujeme.

Mimo hlavní tratě se ale staví i na těch regionálních.

Je to například na trati České Budějovice–České Velenice. Elektricky jezdíme již z Českých Budějovic až po Nové Hrady a vzhledem k pokračující stavbě na zbývajícím třináctikilometrovém úseku jsme nuceni v době výluk použít autobusy. Mimo výluku provozujeme přímé motorové vozy v úseku Nové Hrady–České Velenice–Gmünd v Dolním Rakousku. Na Velenicku se pracuje na trati ještě v úseku České Velenice–Nová Ves nad Lužnicí na trati 226 do Veselí nad Lužnicí.

Jak se na náhradní dopravu dívají cestující?

Zákazníci Českých drah nás sice za náhradní autobusovou dopravu příliš nechválí, ale také si na ni nijak zvlášť nestěžují. Naší snahou je minimalizovat zpoždění vlakových spojů na vyloučených úsecích, což se nám zatím vcelku úspěšně daří. Současně naše zákazníky včas, trvale a výrazně informujeme o výlukách na teritoriu Jihočeského kraje. Krom toho využíváme nabídky Integrované střední školy v Českých Velenicích, která vybrané studenty uvolňuje v rámci provozní praxe, a ti nám pomáhají jako informátoři při větších výlukách přímo na nádražích.

S Rakouskem
máme přesný
harmonogram
výluk

Martin Harák