České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Šikovné ruce ze Šumperka

Mechanik Jaroslav Šimek a budoucí strojvedoucí Karel Jáně působí jako sehraný tým. Reportér Železničáře je zastihl při unikátní opravě.

vojice ze šumperského provozního pracoviště DKV Olomouc právě připevnila kryt nápravového ložiska. Zdá se, že šlo o poslední část opravy. Teď je hotovo.

Na závadu se přišlo na točně. Podezřele klepalo ložisko první nápravy motorového vozu číslo 831 182-1, jednoho z posledních dieselelektrických motorových vozů ČD, které poprvé vyjely na trať před více než padesáti lety.

„Po vyvázání podvozku i s hnacím agregátem a demontáži ložiska jsme zjistili prasklý vnější kroužek. To šlo opravit jedině výměnou celého ložiska,“ vysvětluje zástupce četaře Jaroslav Šimek a ukazuje na vadný díl u nohou. Společně ještě zkontrolují pevnost takzvané hardy-spojky mezi spalovacím motorem a generátorem, očistí nářadí.

Do práce z pole

Je pátek a blíží se konec směny. Jaroslav Šimek s úsměvem glosuje, že už patří ke zdejšímu inventáři, neboť v depu pracuje od vyučení v šumperském učilišti. To bylo před čtyřiceti lety. Je ženatý, má tři děti a do práce dojíždí z Bohdíkova, kde má hospodářství – v restituci mu vrátili tři hektary pole a dva hektary lesa. „Pole jsem přenechal družstvu a starám se jen o les. Alespoň teď mohu topit ekologickým palivem,“ směje se.

Zato strojvedoucí v přípravě Karel Jáně si na naplnění snu – usednout v kabině strojvedoucího – musel nějaký rok počkat.

„O volném místě jsem se náhodou dozvěděl v hospodě. Před dvaceti lety jsem se jako absolvent šumperské železniční průmyslovky na strojvedoucího nedostal, a tak jsem se o tuto šanci okamžitě zajímal. Vyšlo to. Jezdit budu u DKV Olomouc, ale nevím, zda mě dají na výkony provozního pracoviště Šumperk.“

Náročná oprava

Budoucí strojvedoucí se zatím v dílně seznamuje s technikou, aby dokázal diagnostikovat poruchy, odstranit drobné závady či si vyžádat dílenský zásah.

„Demontáž a výměnu ložiska nelze provádět ani při zatížení podvozku hnacím agregátem. Takže spalovací motor 6S150PV s generátorem SS53/28 byl po dobu opravy zavěšen na portálovém jeřábu. Jde o poměrně silovou záležitost,“ doplňuje skromný popis náročné opravy vedoucí správkárny Karel Kubátka. Jak dodal, všichni mechanici se zde sejdou o den později v sobotu. Rozvázaný stav motorového vozu se využije i k malé periodické prohlídce, která pětičlenné četě mechaniků zabere celý den.

IVAN SKULINA


KOLEGOVÉ.
Zástupce četaře Jaroslav Šimek (vlevo) a strojvedoucí v přípravě Karel Jáně
Foto: AUTOR