České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Projektová kancelář ČD Cargo

České dráhy už ji mají, teď zřídila Projektovou kancelář i jejich nejvýznamnější dceřiná společnost ČD Cargo. Jaké úkoly před ní stojí, jsme se zeptali jejího šéfa Tomáše Tótha.


TOMÁŠ TÓTH

Zaměstnanec odboru informatiky a řízení změn vede Projektovou kancelář

Mladý a průbojný manažer ve společnosti ČD Cargo, která obchoduje na liberalizovaném trhu železniční nákladní dopravy, byl vybrán jako perspektivní vedoucí nově zřizované Projektové kanceláře. Ta potřebuje pracovníky detailně seznámené s problematikou, zvláště v současném období přetrvávající hospodářské recese.

Tomáš Tóth splňuje tyto nároky a je i zárukou nových pohledů na projektovou problematiku. Letošní rok bude jeho prubířským kamenem.
řibývající počet projektů v ČD Cargo a potřeba jejich jednotného způsobu vedení a kontroly. To jsou věci, které vedly ke vzniku Projektové kanceláře. Záštitu nad projektem převzal finanční ředitel a člen představenstva Bogdan Heczko, vedením byl pověřen Tomáš Tóth, zaměstnanec odboru informatiky a řízení změn. „Příprava a realizace strategických projektů podle jednotné metodiky projektového řízení je nástrojem pro efektivní čerpání nákladů a dosažení plánovaných výnosů, úspor a benefitů,“ říká.

Není vaše nová Projektová kancelář jen dalším rozšiřováním administrativy?

Určitě ne. Naším zájmem není rozšiřovat administrativu společnosti, ale dobře řídit projekty a udržet je stále orientované na výsledek. K projektu vytváříme pouze nezbytné minimum dokumentů, které ho pomohou dovést k úspěšnému konci. Ostatně Projektová kancelář v dané chvíli nepočítá s přijímáním nových zaměstnanců.

Proč jste tedy kancelář zřídili?

ČD Cargo bojuje s neustále tvrdší konkurencí na liberalizovaném trhu železniční nákladní dopravy, s aktuálními potížemi českých exportérů a přetrvávající hospodářskou recesí. Proto je pro naši společnost víc než kdykoliv předtím důležité rozeznat dobré od ještě lepších projektových záměrů a pouze do těch investovat své lidské a finanční zdroje.

A konkrétně?

Kancelář vznikla především pro podporu řízení strategických projektů společnosti a eliminaci rizik vedoucích k jejich neúspěchu. Staví na jednotné metodické základně pro řízení projektů, což umožňuje managementu společnosti určit jasné priority. Umožní také rychle odpovědět na otázku, které projekty se ve společnosti realizují, které z nich jsou ty nejdůležitější, jaký je jejich aktuální stav, zda mají dostatečnou podporu, jaké dopady hrozí při posunu termínu a podobně.

Sehnali jste pro takové úkoly dostatek kvalifikovaných pracovníků?

Vzhledem ke krátké době své existence využívá Projektová kancelář praktických a odborných zkušeností stávajících zaměstnanců, které školíme přímo v praxi. S růstem portfolia projektů vybíráme další kandidáty na pozici projektových manažerů z řad našich zaměstnanců.

S jakým přínosem pro vaši společnost počítáte?

Cílem je prostřednictvím Projektové kanceláře napomoci k dobrému vedení významných projektů společnosti a pomoci tak naplnit její strategické záměry.

Podle jakých kritérií chcete měřit úspěšnost, a tedy i efektivnost Projektové kanceláře?

Činnost projektové kanceláře budeme hodnotit ve vazbě na dosažené výsledky v realizovaných projektech společnosti. Úkolem Projektové kanceláře je napomoci udržet projekty ve schváleném harmonogramu a rozpočtu, od toho se také bude odvíjet naše hodnocení.

Který projekt budete řešit jako první?

První projekt, vedený podle nově vzniklé metodiky projektového řízení, je už za námi. Bylo to vlastní zřízení Projektové kanceláře. Portfolio strategických projektů společnosti nyní rychle narůstá a stává se výzvou pro nové projektové manažery. Ti musí naplnit základní cíl projektového řízení, tedy dodat výsledek v požadovaném čase, v plné funkcionalitě a s dodržením všech plánovaných nákladů.

Irena Pospíšilová