České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Hodnota drah poroste

České dráhy představily transformační program VIZE 2012. Během něj chtějí uspořit minimálně čtyři miliardy korun.

iliardy má v úsporách a dodatečných příjmech přinést transformační program osobní dopravy Českých drah během tří let. Představil ho management společnosti.

Program začal platit okamžitě – vždyť úsporná opatření realizovaná už v letošním roce povedou k úsporám vyšším než 500 milionů korun.

NAŠE OPATŘENÍ

Zlepšení interního finančního řízení
  • centralizace a posílení role controllingu a reportingu
  • kvalitativní skok v transparentnosti výkaznictví
  • příprava přechodu na mezinárodní účetní standardy (předpoklad k získání ratingového ohodnocení)
Úsporná opatření u režijních nákladů
  • první fáze zeštíhlení organizační struktury generálního ředitelství (v roce 2008, přínos asi 160 milionů korun)
  • připraveno snížení platů vrcholového vedení (očekávaný benefit 11 milionů korun)
  • plán pro rok 2009 předpokládá snížení režijních nákladů o dalších 20 % (očekávaný přínos asi 360 milionů korun)
  • rozpracovaná a schválená centralizace vybraných aktivit i za dceřiné společnosti

„Realizace našeho transformačního programu je cestou ven z dlouhodobé nedofinancovanosti osobní dopravy ČD. Ta od roku 2003 dosahuje výše téměř 20 miliard korun. Je to výsledek nesystémových řešení, která nezajistila zaplacení, většinou kraji objednané dopravy v závazku veřejné služby,“ říká Petr Žaluda, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

„Připravili jsme zásadní transformační program, jehož cílem je udělat tlustou čáru za předchozími obdobími nesystémových kroků a získat další nejméně čtyři miliardy, ať už na straně úspor či dodatečných příjmů. Už letos by celkový finanční efekt měl být vyšší než 500 milionů,“ dodal Žaluda.

Čtyři až šest miliard

Program VIZE 2012 si klade za cíl zvýšení spokojenosti zákazníků a současně růst hodnoty firmy. Jeho základem je sedmnáct prioritních projektů, které jdou napříč firmou a dělí se do následujících oblastí: Orientace na zákazníka, Vztahy s objednateli, Rozvoj komerčních aktivit, Zlepšení provozní efektivnosti a Moderní organizace a lidské zdroje.

Každá z těchto oblastí má jasně určené cíle, kterými má přispět k naplnění celkových úspor. Jejich nejnižší hranice je stanovena čtyři, počítá se však až se šesti miliardami korun.

Budou i nové vlaky

Některá opatření začal management Českých drah realizovat už během loňského roku a pokračuje v nich letos. Mezi nimi je třeba zlepšení interního finančního řízení, do kterého patří i přechod na mezinárodní účetní standardy nebo úsporná opatření na straně režijních nákladů. To souvisí se zeštíhlením organizační struktury generálního ředitelství, které proběhlo v loňském roce, nebo s připravovaným snížením platů vrcholového vedení, jehož očekávaný benefit by měl činit jedenáct milionů korun.

A protože VIZE 2012 kombinuje úspory s transformací, budou v nejbližším období vyhlášena dvě výběrová řízení. První na sto vozů pro dálkovou dopravu, druhé má vybrat osm nízkopodlažních motorových jednotek pro vozbu dálkových vlaků na neelektrifikovaných hlavních tratích.

PETR ŠŤÁHLAVSKÝ