České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Zkušebně do Lichkova

Malebná trať v úseku Letohrad–Lichkov státní hranice nebyla v posledních dvou letech jen elektrizována, ale současně prošla modernizací.

okončením modernizace vzniklo další alternativní, a hlavně plnohodnotné spojení České republiky s Polskem. Na polské straně došla elektrizace k pohraniční stanici Międzylesie před patnácti lety a v úseku Letohrad–Ústí nad Orlicí jezdí elektrické vlaky již od roku 1982.

Jak jsme již informovali v týdeníku Železničář, byl v úseku Letohrad–Lichkov–Międzylesie zahájen elektrický provoz 22. listopadu loňského roku. V současné době je trať provozována ve zkušebním režimu, kdy se vyhodnocuje chod zabezpečovacího zařízení. Do konce června by měla být dráha kompletně předána do trvalého užívání.

Záložní pracoviště

Dozorčí Josef Grosskopf ze stanice Letohrad připomíná, že například ve stanici Těchonín se nyní dokončuje instalace záložní dopravní kanceláře, oživují se ohřevy výhybek či osvětlení, které bude řízené počítačem na základě aktuálního počasí či denního světla.

„Záložní pracoviště se postavilo z důvodu eventuálního výpadku činnosti dálkového zabezpečovacího zařízení, neboť celá trať je dálkově ovládaná právě z Lichkova. Pokud by došlo k jakémukoli výpadku, dojede do Těchonína jeden z našich pověřených výpravčích a ujme se manuálního řízení provozu,“ říká dozorčí.

Osobní i nákladní vlaky

Podle ředitele Krajského centra osobní dopravy Pardubice Michala Štěpána je v současnosti na traťovém úseku Letohrad–Lichkov provozována více než dvacítka osobních vlaků: dva páry mezinárodních rychlíků Praha–Wrocław a stejný počet spěšných vlaků.

„Osobní vlaky jsou vedeny elektrickými lokomotivami z větší části již z Ústí nad Orlicí přes Letohrad do Lichkova, bez nutnosti přestupu v Letohradu. Do Polska jezdí nejen dva rychlíky, ale i dva páry regionálních vlaků, které spojují Lichkov a Międzylesie. A od 8. března přibyl také jeden pár víkendových přeshraničních vlaků. Současně provozujeme přímý spěšný ranní vlak Sněžník v úseku Lichkov–Pardubice, který máme silně obsazen,“ dodává Michal Štěpán.

MARTIN HARÁK

ZCELA NOVÁ TRAŤ

Modernizováno 25 kilometrů jednokolejné trati. Práce byly zahájeny v září 2007 a ukončeny v polovině listopadu 2008, kdy byla trať slavnostně otevřena.

Elektrizace.

Trať je nově postavena a současně elektrizována. Zrekonstruováno je i 52 mostních objektů a 47 přejezdů. Ve stanici Jablonné nad Orlicí byla postavena nová měnírna o výkonu 2x 6,5 MW.

Ostrovní nástupiště.

Stanice Lichkov a Jablonné nad Orlicí byly vybaveny ostrovními nástupišti s bezbariérovým přístupem. Mezilehlé zastávky mají nové přístřešky i nástupiště. Rychlost byla místy zvýšena až na 90 km/h.

Dnes již elektricky.
Donedávna nevídaná věc, dnešní již všední obrázek - elektrické vlaky na trati Letohrad - Lichkov.
Foto: AUTOR