České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Za půvabnými lokálkami na Moravu

Všestranný podnikatel Alois Samohrd začínal v Roudnici. Pak projektoval místní tratě zejména na Moravě.

řelom devatenáctého a dvacátého století byl v českých zemích ve znamení rozmachu průmyslu a dopravy, zejména nákladní a osobní po železnici. Základní železniční síť, která vznikla do poloviny sedmdesátých let 19. století, byla do vypuknutí první světové války významně rozšířena a doplněna. Hlavně o takzvané železnice nižšího řádu, čímž v podstatě každé české a moravské město bylo dosažitelné po železnici.

Alois Samohrd se narodil v roce 1865. Po studiích složil na české technice v Praze zkoušku civilního geometra a úředně autorizovaného stavebního inženýra, roku 1903 promovaného na doktora technických věd na České technice v Brně. V roce 1892 si otevřel projekční a technickou kancelář v Roudnici nad Labem a realizoval v jejím okolí řadu staveb a regulačních vodohospodářských zařízení.

Jeho stavební a projekční činnost na Roudnicku zůstává stále v paměti nejen stavebních odborníků, ale i lidí.

Později Alois Samohrd přesídlil do Brna, kde rozvinul všestrannou stavební činnost a především vybudoval řadu místních tratí, jako například Brno–Líšeň, Újezd–Luhačovice, Nezamyslice–Morkovice, Vsetín–Velké Karlovice a řadu dalších. Po vypuknutí první světové války založil v Kninu a ve Splitu v Dalmácii stavební podnikatelství Dalmaspoj.

Kromě průmyslové a stavební činnosti byl Alois Samohrd známý svou významnou společenskou činností. Stal se předsedou družstva Národního divadla v Brně, prezidentem brněnské inženýrské komory a členem mnoha různých veřejných korporací.

Zemřel náhle v 52 letech v Brně 9. října 1917. Jeho jméno bohužel ustoupilo i v odborné veřejnosti do generačního stínu. Alois Samohrd se tak nechtěně zařadil do galerie protagonistů technického pokroku přelomu 19. a 20. století, dnes již spolehlivě zapomenutých. Jeho lokálky přesto zůstávají živé.


PROJEĎTE SI MÍSTNÍ DRÁHY NA MORAVĚ

1.TRAŤ, KDE SE UŽ NEJEZDÍ.
 Na lokálce Nezamyslice–Morkovice byl provoz zastaven, přesto se dá ještě vidět. Nějaký čas ho nahradila autobusová doprava.
2.KONEČNÁ: LUHAČOVICE.
 Jedna z nejhezčích nádražních budov, zdobená vkusnými lidovými ornamenty, stojí za zhlédnutí. Lázně Luhačovice.
3.VELKÉ KARLOVICE.
 Zajeďte si tam lokálkou ze Vsetína, která vede krásnou hornatou krajinou severovýchodní Moravy.

(tes)