České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Vědět a pak neriskovat

PREVENTIVNÍ VLAK.
I v Budějovicích byl k mání dostatek suvenýrů.


Pohled na krev.
Zraněnou představuje Zuzana Klivanová, první pomoc poskytuje záchranář Milan Pena.

Foto: AUTOR

Tisíce studentů už prošly Preventivním vlakem. Kéž je co nejvíc těch, kteří si uvědomili, jaké jim na železnici hrozí úrazy. Teď vědí, že jim při troše neopatrnosti hrozí obrovské následky.

ážné následky úrazů na železnici potvrzuje i Jaroslav Gutvirth ze Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje. „Poranění na železnici jsou většinou způsobena vysokým napětím. Spíše výjimečně postižený kolizi ustojí. Častěji než jinde tady na neopatrné lidi číhá smrt.“

I tohle poselství slyšeli všichni, kteří v jižních a západních Čechách zavítali do Preventivního vlaku. Jeho partnery byly tradičně společnosti ČD Cargo, BESIP, Policie ČR a Drážní inspekce. A její duší, neúnavně se starající především o novináře, byl tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala.

Chvíle, při nichž studenti zvážněli

Souprava Preventivního vlaku, kterou tvoří i kinematovůz či muzejní expozice Václava Simbartla, letos poprvé zařadila i upravený starší služební vůz, v němž probíhala praktická zdravotnická instruktáž.

Při ní studentky a studenti zvážněli. Stejně jako během promítání reálně, až naturalisticky natočeného spotu nebo při výkladu Roberta Drozdy o tragédiích na přejezdech či zásahu napětí z troleje.

„Studenti, které Preventivní vlak přilákal, moc diskutovat nechtěli, a z obrázků, které viděli, byli také dost vyděšeni. Doufejme, že si to vezmou do hlavy a budou se chovat tak, aby takovým nehodám předcházeli,“ prohlásila tisková mluvčí budějovického policejního ředitelství Anna Drdová. S kolegyní Janou Kameníkovou v soupravě prováděla krátké přednášky na téma majetkové trestné činnosti na nádražích a v dopravních prostředcích a bezpečnosti na přejezdech.

Návštěvníci vlaku si vyzkoušeli i resuscitaci na elektronické dámě Andule nebo první pomoc při ošetření otevřené zlomeniny lýtka, perfektně namaskované Editou Hanzelovou, studentkou českobudějovické SZŠ. Statisty a instruktory byli v Českých Budějovicích posluchači Vyšší zdravotnické školy Bílá vločka a Českého červeného kříže, jmenovat by však šlo i další více než desítku zdravotníků, Janu Neusarovou z Českého sdružení obětí dopravních nehod, která připravila anketu, a další pomocníky a zaměstnance ČD, bez nichž by Preventivní vlak fungovat nemohl.

„Lézt na vagony?
To by mě nenapadlo“

„Neviděla jsem zatím žádná videa nebo fotky na tohle téma. Zranění vypadají velice věrohodně, ale v praxi to asi bude ještě vážnější,“ líčila své dojmy Kateřina Štosková z obchodní akademie v Českých Budějovicích. Její spolužák, který si nepřál být jmenován, prý proto „zůstává radši hezky doma nebo v hospůdce, kde porušení předpisů a nebezpečí na železnici nehrozí“.

Anetu Hambergerovou, rovněž z českobudějovické obchodní akademie, nejvíc zaujal první promítaný spot. „A jestli mi to zůstane zapsané v paměti? To zatím nevím. Ale některé věci bych opravdu nedělala, třeba lézt na vagony, to by mě ani nenapadlo,“ uvedla.

Do regionu vlak vyslal ředitel KCOD Jiří Kafka, jehož tým též oslovil školy a vytipoval místa, kde by souprava mohla zastavit. „Ukázky zdravotní pomoci včetně následků, které jsou na železnici zpravidla vždy tragické, jsou účinnější a mají větší přínos než například letáky. Je prostě lepší, když se následky nerozvážností ukáží a pomoc si mladí mohou vyzkoušet sami na sobě,“ shrnul Jiří Kafka.

MARTIN NAVRÁTIL