České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Kde se vyrábí railjety

Projekt Viaggio Comfort již opustil kreslicí prkna a nachází se ve fázi výroby i provozu. Rakouské spolkové dráhy zakoupily první soupravy Viaggio Comfort, které jezdí pod označením ÖBB railjet.

odle společnosti Siemens nakoupí Rakouské spolkové dráhy celkem 469 vozů typu Viaggio Comfort, z kterých budou složeny sedmivozové soupravy v čele s elektrickou lokomotivou Taurus, kterou známe i z našich tratí. Jak jsme již informovali, první soupravy ÖBB railjet jsou v současné době provozovány na trati Budapešť – Vídeň – Mnichov.

Dnes se můžeme podívat do továrny Siemens ve vídeňské čtvrti Simmering, kde se tyto nejmodernější rakouské vlakové soupravy vyrábějí.

Tohle je moderní styl cestování

Velkoprostorové řešení vozů umožňuje individuální půdorysové uspořádání každého z nich. Rozmístění sedadel, skleněné dělicí stěny, nabídka stravování a cestovní rychlost až 230 km/h odráží moderní standardy cestování. Podle Gottfrieda Schustera z továrny stylový vzhled souprav Viaggio Comfort utváří i kožená sedadla, vhodná kombinace skla a leštěného kovu, výrazné osvětlení, ale i odpočinková zóna. Významným prvkem je speciálně široká ulička pro pohodlný průchod mezi vozy a jednotný vzhled všech vozů, které jsou vně označeny jednotným logem a nátěrem.

Recept na úspěch?

Osvědčené komponenty

Zástupci vídeňské továrny Siemens říkají, že tradice výroby kolejových vozidel společnosti Siemens trvá již sto padesát let. „Díky stále se rozšiřujícímu portfoliu zkušeností s vývojem vozových skříní, podvozků a dalších komponent jsme sami schopni zajišťovat a dodávat provozovateli veškerou technologii,“ podotýká Hans-Jörg Grundmann z divize Siemens Mobility. „Jde například o vzduchově vypružené vysokorychlostní podvozky SF400, vícesystémový centrální zdroj energie s technologií IGBT, ale i vozovou skříň s odlehčenou ocelovou konstrukcí.“

Nízké náklady

Podle analýz Siemensu mají soupravy Viaggio Comfort nejnižší provozní náklady na sedadlo a kilometr v rámci kategorie vozidel do maximální rychlosti 250 km/h. Sedmivozové vlaky dosahují kapacity 408 míst v celkem třech vozových třídách – Economy, First a Premium. Vyšší vozové třídy jsou vybaveny koženými sedačkami s přípojkami do elektrické sítě. Pamatováno je i na imobilní cestující, kterým je k dispozici vestavěná pojízdná plošina pro vozíčkáře u nástupních dveří či dotykové ovládací prvky.

MARTIN HARÁK