České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Lepší cestování i pracovní prostředí

Stále častěji můžeme na tratích Železnic Slovenské republiky vídat motorové jednotky řady 813/913. Sestaveny jsou z motorového a řídicího vozu, spojených natrvalo zadními čely. Ty postupně nahrazují zastaralá vozidla ř. 810.

Vyrábějí se v Železničních opravnách a strojírnách ve Zvolenu přestavbou a modernizací přípojných vozů řady 011. Do původních skříní a rámu podvozku je dosazen hnací agregát, jenž tvoří naftový motor MAN D 2876, čtyřstupňová trakční automatická převodovka Voith Diva a reverzní nápravová převodovka Gmeinder. Hnací vozidlo je spojeno s řídicím vozem spřáhlem Schaku-Voith a přechod mezi vozidly tvoří spojovací tunel Hübner.

Nové jsou i prostory pro cestující, kde tvrdé koženkové sedačky vystřídaly nové, anatomicky upravené s příjemným látkovým potahem. Pod stropní částí je namontován světelný informační systém s názvy železničních stanic a jednotka je vybavena i stojany na výdej jízdenek. Komfortnější je i vybavení stanoviště strojvedoucího, zjednodušila se obsluha řízení a signalizace provozu. Stanoviště je plně klimatizované a větrání vnitřních prostor je pomocí přetlakové ventilace.

V zimních měsících je vytápění soupravy umožněno teplovodním okruhem a podstatně se zlepšil i interiér na toaletách. Nasazení těchto modernizovaných jednotek tak přispívá k většímu pohodlí, a tím i k příjemnému cestování po železnici.

PAVEL SLÁDEK


Motorová jednotka 813 007-2/913 007-1 v žst. Vrútky před odjezdem do Prievidze
Foto: AUTOR