České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Každoroční změna grafikonu vlakové dopravy vyžaduje týdny pečlivých příprav
Přechodová noc na komandě

Takzvaná komanda vlakových čet, kde se hlásí do služby pracovníci doprovodu vlaků osobní dopravy, tedy průvodčí, vlakvedoucí či stevardi vlaků SuperCity, se musela tak jako každoročně vypořádat s přechodovou nocí při změně grafikonu vlakové dopravy.

V tu rozhodující noc, ale i den předem, se musí především dokonale koncentrovat komandující, kteří odpovídají za příděl služeb a obsazení vlaků odpovídajícím počtem posádek. Nejinak tomu bylo v sobotu 13. prosince 2008 na komandě ve stanici Břeclav.

Ladislava Markovičová, jedna z břeclavských komandujících, spadajících pod Regionální centrum vlakového doprovodu Brno, potvrzuje, že se vyplatí včasná příprava a trpělivá diskuse se všemi zaměstnanci od „jízdy“. O přechodové noci se řada vlaků změní, některé zaniknou či naopak vznikají nové spoje, a tak naši lidé musí být přesně a včas instruováni, kde mají v který čas být. Na některé vlaky musí posádky najíždět výrazně dříve, aby s nimi mohli po půlnoci pokračovat podle nového jízdního řádu. Pro laika to je možná jednoduchá věc, ale chce to týdny příprav, potvrzuje paní komandující.

Podle paní Markovičové jsou postupně všechny posádky seznamovány s novou vozbou, mají k dispozici nejen papírové podklady, ale i počítač. Členy vlakových doprovodů zajímá řada detailů, například kde budou nocovat mezi vlaky nebo kde se k nim připojí někdo další například z jiného Regionálního centra vlakového doprovodu. Na všechny tyto otázky by měli najít odpovědi právě v našich podpůrných dokumentech.

Paní komandující potvrdila, že v rozhodující přechodový den a noc postupně obvolává všechny členy posádek, kteří budou ve službě, zda opravdu nezapomněli na nový grafikon. Současně musí posádky z obratových stanic hlásit, že například nezaspali a opravdu odcházejí na „svůj“ výkon. Pro případ nouze máme na komandu v přechodovou a ještě následující jednu noc takzvaného dispečerského vlakvedoucího, který zaskočí za kolegu, který například omylem či díky zpoždění jiného spoje nemůže nastoupit na svůj spoj. Naštěstí se tyto případy stanou zcela ojediněle a zmíněný dispečerský vlakvedoucí je tak spíše naší jistotou. Ale čert nikdy nespí, takže takové zálohy jsou při změnách grafikonu více než nutné, dodává s úsměvem Ladislava Markovičová.

MARTIN HARÁK


Komandující Ladislava Markovičová (na snímku vlevo) s jednou z členek obsluhy vlaků osobní dopravy v podvečer 13. prosince, která si přišla v předstihu před směnou pro podklady k novému jízdnímu řádu.
Foto: AUTOR