České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Nebe i peklo na Kraslické dráze

Nefalšované zimní počasí přivítalo účastníky 14. ročníku Mikulášské jízdy, která se uskutečnila poslední listopadovou sobotu. Jejím dějištěm byla tradičně Kraslická dráha, tedy regionální trať z Kraslic do Sokolova. Účast dvou tisícovek malých i dospělých návštěvníků byla rekordem v celé dosavadní historii mezi veřejností oblíbených a vyhledávaných Mikulášských jízd.

V letošním roce jsme připravili několik novinek, informovala členka přípravného výboru akce Marcela Sýkorová. Pro účastníky z Habartova a Krajkové, které leží mimo trasu Kraslické dráhy, jsme zavedli mimořádnou autobusovou linku, na které jezdil historický autobus Škoda 706 RTO. Současně jsme připravili novou cestu mezi nádražím Hřebeny a zdejším hradem, takže účastníci mohli cestu od vlaku a zpět absolvovat po uzavřeném okruhu. Umožnili jsme také účast zájemcům, kteří přijeli do Hřeben automobily. A stejně jako v loňském roce byl i letos na pódiích na hradním nádvoří a na Cikánském dvoře, který byl pro tento jediný den přejmenován na dvůr Pohádkový, připraven celodenní bohatý kulturní program.

Už na sokolovském nádraží, odkud první mikulášský vlak odjížděl o půl jedenácté dopoledne, se to hemžilo čerty, anděly i důstojnými Mikuláši. Tyto postavy byly z větší části v podání studentů Střední průmyslové školy v Lokti, kteří zajišťovali služby v historické vlakové soupravě. V jejím čele letos poprvé stanula děčínská lokomotiva 475.179.

Železniční stanice Sokolov, která v současné době prochází rozsáhlou rekonstrukcí, měla v této době omezený počet dopravních kolejí. Díky spolupráci s přednostou Provozního obvodu Karlovy Vary Stanislavem Svojanovským a tamním dozorčím panem Vašakem se tento problém podařilo zdárně vyřešit, takže zvláštní vlaky nenarušovaly pravidelnou dopravu na hlavní trati z Chomutova do Chebu, ale ani na trati do Kraslic.

Po výstupu na zastávce Hřebeny čekala účastníky jízdy návštěva tří pekel, z nichž jedno se nacházelo přímo ve staniční budově, ale i řada dalších atrakcí. Na celé trase a na všech stanovištích přibývali další čerti a čertíci i jiné pohádkové bytosti. Letošní „mikulášská“ byla mimořádná také proto, že na jejím pořádání se, kromě měst a obcí v regionu a dalších institucí, podílely celkem čtyři železniční společnosti. Lokomotiva je v majetku Českých drah, vagony řady Bc od společnosti ČD Cargo, dopravu soupravy do Sokolova zajistil Viamont Cargo a vlastní jízdy po Kraslické dráze pak společnost Viamont.

Díky dobré spolupráci všech subjektů se nám vše podařilo zvládnout tak, že celá akce proběhla bez jakýchkoliv problémů, řekl předseda železničního spolku Klub M 131.1 Sokolov Karel Mareček. Zvlášť bych chtěl poděkovat panu Petrovi Sobkovi z Odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah, který všechny vzniklé problémy řešil operativně a s nadhledem, doplnil předseda Mareček.

Na závěr dodejme, že 14. ročník Mikulášské jízdy se konal pod záštitou poslance Parlamentu České republiky Pavla Hojdy, který také přišel její účastníky osobně pozdravit.

ROBERT KOUTNÝ


Mikulášský vlak v čele se strojem 479.179 v zastávce Hřebeny
Foto: AUTOR