České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Vyhlásili jsme boj zašlé špíně

Kvalitu vlaku cestující posuzuje nejdříve podle čistoty. Se zašlou špínou na vagónech si ale stroje neporadí. Musí nastoupit člověk.

asto slyšíme kritiku, že vozový park, který jezdí na kolejích, je nejen zastaralý, ale také špinavý. Mytí vlakové soupravy ale vůbec není jednoduché. V provozní jednotce (PJ) Bohumín DKV Olomouc, kde se zapojili do pilotního programu zvyšování přímo vnímané kvality vlakových souprav, s tím mají své zkušenosti.

Na jeden vůz stačí litr a půl koncentrátu

„Mechanizace automatické myčky nedosáhne ani na celý nástupní prostor, ani na odvrácená místa madel a klik,“ říká přednosta této PJ Jan Podstawka v prostoru staré myčky, která je vybavena ostřikovacími rámy a čisticími kartáči. „Nezbývá nám nic jiného, než tato nepřístupná místa čistit ručně,“ dodává Jan Podstawka.

A jak probíhá takové čištění v praxi? Renáta Lubojacká a Hana Krajčovičová, pracovnice soukromé firmy, které mají na starosti obsluhu myčky, nanášejí na čela a další části vozové skříně přistavených vozů speciální čisticí prostředek. Zvláštní pozornost věnují místům se zašlou špínou. I na méně znečistěných místech je vidět okamžitý účinek. Na jeden vůz se přitom spotřebuje jeden a půl litru koncentrátu, který se ředí vodou.

„Po deseti minutách působení preparátu umyjeme vůz vapkou,“ říká vedoucí bohumínské pobočky Jolana Fialová. „Je třeba jen dát pozor na to, aby byla zavřena okna a pracovníci depa zkontrolovali těsnění všech čelních i bočních dveří. Po zapracování předpokládáme, že bychom měli vyčistit za desetihodinovou směnu pět vozů,“ vysvětluje Jolana Fialová.

Ruční mytí šetří peníze

Podle systémového specialisty pro kulturu cestování Ladislava Jahna šetří ruční mytí vozů podstatným způsobem finanční prostředky. Podle předběžné kalkulace činí úspory až třetinu všech celkových nákladů. Důkladné ruční mytí vozidel totiž umožňuje snížit koncentraci mycího preparátu na automatické myčce. Zatím se počítá s tím, že ruční čištění se bude aplikovat na vůz maximálně dvakrát ročně.

IVAN SKULINA