České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     




Demontované mosty čeká nový život

Železniční mosty Malá a Velká Hrabovka dosloužily. Ukončení další etapy výstavby Nového spojení jim však umožní začít nový život.

okračující výstavba Nového spojení znamenala také vyjmutí a následnou demontáž ocelové nosné konstrukce mostu „Malá Hrabovka“ přes křižovatku ulic Husitská a Trocnovská v centru Prahy. Z toho důvodu byl ve dnech 8.–10. května v tomto prostoru kompletně uzavřen silniční provoz.

Most čeká na přesun do Kutné Hory

Tento most, který na začátku 90. let minulého století nahradil legendární „most s nohou“, sloužil železniční dopravě do prosince 2005. Tehdy byl v souvislosti s postupující výstavbou Nového spojení ukončen provoz na jednokolejné spojce mezi pražským Hlavním a Masarykovým nádražím. Most byl využíván i nadále, ale po demontáži železničního svršku byla na nosnou konstrukci osazena provizorní silniční mostovka. Více než tři roky tak sloužil pouze pro účely stavby Nového spojení.

V minulých dnech jeho původní poslání definitivně skončilo. V první etapě byla pomocí dvou kolových jeřábů vyjmuta vlastní ocelová nosná konstrukce, která byla následně uložena v zařízení staveniště v prostoru bývalého depa Masarykova nádraží. Zde bude rozmontována na devět menších přepravitelných dílců a postupně převezena do místa dočasného uložení. Již při někdejší výrobě mostní konstrukce se počítalo s jejím pozdějším vyjmutím a dalším využitím na jiném místě. Proto není svařovaná, ale sešroubovaná z menších dílců, aby bylo její rozebrání a přesun co nejsnadnější. V rámci samostatné investiční akce bude konstrukce opět sestavena a vložena do jiné železniční tratě u Kutné Hory.

Ve druhé etapě budou zdemolovány opěry mostu: opěra směrem k Hlavnímu nádraží pouze částečně s následnou úpravou, opěra směrem k Masarykovu nádraží zcela. Na jejím místě vznikne nový chodník.

Místo vlaků pojedou cyklisti

V rámci stavby Nového spojení probíhá v současné době také oprava bývalého železničního mostu „Velká Hrabovka“. Více než stoletý most, překračující vysoko Husitskou ulici, sloužil železnici na trati z Prahy hlavního nádraží do Turnova až do konce srpna 2008, kdy byl provoz z této trati převeden na nově vybudované tratě Nového spojení pod vrchem Vítkovem. Jeho další využití bude opravdu přínosem, protože po dokončení všech jeho úprav bude součástí budované cyklostezky jdoucí právě v trase bývalé železniční tratě z Hlavního nádraží na Krejcárek.

Po demontáži železničního svršku byly odstraněny nepotřebné chodníkové konzoly a rošt. Provedly se také drobné opravy původní příhradové nosné konstrukce, která byla poškozená a potřebovala nový nátěr. Na původní nosnou konstrukci bude osazena nová celoplošná ocelová mostovka o šířce čtyři metry. Sloužit bude zejména pěším a cyklistům, ale konstruována je i na přejezd sanitních vozidel a lehkých strojů pro údržbu. Současně probíhá úprava původních závěrných zdí a říms, do kterých bude osazeno nové zábradlí městského typu a instalace odvodnění nové mostovky.

(hal, red)


DEMONTÁŽ.
Ocelová konstrukce „Malé Hrabovky“ opouští křižovatku ulic Husitská a Trocnovská v Praze.
Foto: RADKO FRIML