České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     




Nouzový stav hlásíme včas

Bez práce dispečera se železnice neobejde. Dotýká se jak bezpečnosti, tak plynulosti provozu. Ředitel Odboru 11 pro Centrální dispečerské pracoviště Přerov Vítězslav Nesvadba mluví o dálkovém řízení dopravy.

o více než dvou letech rutinního provozu dálkového řízení dopravy na asi sto kilometrů dlouhém úseku Přerov–Břeclav se Centrální dispečerské pracoviště (CDP) v Přerově rozrostlo o další dispečerský sál se čtyřmi dispečery a dvěma operátorkami. Pracoviště má na starosti dálkové řízení provozu na 78 km dlouhém úseku Prosenice–Polanka nad Odrou.

VÍTĚZSLAV NESVADBA

Zástupce ředitele Odboru 11 pro CDP Přerov

Od roku 1977 působil na různých stupních řízení provozu od funkce výpravčího ve stanicích celého obvodu tehdejšího Provozního oddílu Přerov.

V roce 1990 začal pracovat v odborových funkcích v železniční stanici Valašské Meziříčí a v roce 1994 tam nastoupil do funkce dopravního náměstka.

Od roku 2000 zastával funkci přednosty a vrchního přednosty této stanice a od ledna 2008 je zástupcem ředitele Odboru 11 GŘ Českých drah pro CDP Přerov.

Systém dálkového řízení dopravy je v rutinním provozu už dva a půl roku. Jak se osvědčil?

Nepochybně dobře. Za celou dobu došlo jen ke dvěma vážnějším poruchám s dopadem na provoz, kdy bylo třeba avizovat výpravčí pro obsazení stanic na místní obsluhu. Bezpečnost samotného provozu tyto poruchy neovlivnily. Došlo k nim v listopadu 2007 a v říjnu 2008. V obou případech šlo o závadu na datové přenosové síti. Dovolím si tvrdit, že těchto poruch bylo méně než při plném obsazení stanic. Dispečer SŽDC využívá diagnostické zařízení a v případě výskytu signalizace nouzových stavů v některé z částí systému už předem avizuje udržujícího zaměstnance, aby předešel výpadkům většího rozsahu.

Dělá vám nějaké problémy zima?

Vydatné sněžení vždy na železnici vyvolává problémy. Každá zima klade mnohem větší nároky na dispečery i udržující pracovníky. Osvědčil se nám automatický ohřev výměn. Ale i ve stanicích, kde na vedlejších kolejích jsou výhybky bez ohřevů, byla spolupráce se SŽDC vždy na dobré úrovni.

Co jste museli udělat, aby začal fungovat další dispečerský sál?

Kromě nasazení příslušné technologie jak v prostorách CDP, tak v úseku Prosenice–Polanka nad Odrou, bylo podstatné zajištění personálního obsazení nového pracoviště. To proběhlo formou výběrového řízení. Přes šest desítek přihlášených výpravčích a operátorek absolvovalo speciální psychotesty. Uchazeči, kteří psychotesty neprošli, jsou i nadále způsobilí pro výkon funkce výpravčí vlaků, platnost původních psychotestů jim nezaniká. Z těch, kteří speciálními psychotesty prošli, komise vybrala 22 dispečerů a 11 operátorek.

Kdo o vybraných uchazečích rozhodoval?

Komisi ustanovil ředitel Odboru 11 ze zástupců Odboru 10, RCP Ostrava, CDP Přerov a přednosty příslušného provozního obvodu Přerov nebo Ostrava. Nouze byla o operátorky. Nakonec nám vypomohly uchazečky z Ostravy, které úspěšně prošly psychotesty. Spolupráce s RCP Ostrava i provozními obvody Přerov a Ostrava byla na velice dobré úrovni.

Jakou mají šanci ostatní zájemci?

Obecně jsou v podstatě čtyři možnosti: stát se dispečerem CDP, vykonávat funkci pohotovostního výpravčího v jedné ze čtyř vyjmenovaných stanic, přijmout místo výpravčího jinde, anebo se s prací výpravčího rozloučit. Část zaměstnanců využije i sociální program. Je fakt, že kdo přijme nabídku ředitele RCP, tak o práci nepřijde. Všichni jsme se snažili o to, aby sociální dopady byly minimální.

Jak vidíte další budoucnost dálkového řízení?

Nepochybně se bude dále rozšiřovat. Na Moravě a ve Slezsku se předpokládá dálkové ovládání všech koridorových a hlavních tratí. Je to přirozený trend. Provoz je plynulejší, neboť dispečer vidí na svém úseku dopravu ve všech souvislostech a může rychleji stavět jízdní cesty pro jednotlivé vlaky. Zahájení stavby nové pětipatrové budovy CDP na Tovární ulici v Přerově se předpokládá už letos na podzim a dokončení v roce 2011.

IVAN SKULINA