České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     




Na dráhy patří nové vozy

V pondělí 11. května nastoupil oficiálně do úřadu ministra dopravy Gustáv Slamečka. Zajímalo nás, jak se nový ministr dívá na problémy ČD.

resortu dopravy není Gustáv Slamečka žádným nováčkem. Před dvěma lety začal pracovat ve Státním fondu dopravní infrastruktury jako jeho ředitel. V únoru letošního roku byl jmenován náměstkem ministra dopravy. Nyní jako člen kabinetu Jana Fischera bude řídit tento resort do podzimních předčasných voleb.

Když se podíváte na České dráhy, co vidíte jako hlavní problém?

NOVÝ MINISTR DOPRAVY

Dnešní absolvent tuzemské VŠE a americké University of Pittsburgh začal svou kariéru ve slovenské Jednotě Nitra.
Po zkušenostech ze Slovenské obchodní inspekce a bratislavských firem Intergames a Nevada pracoval v roce 1995 také na slovenském ministerstvu spravedlnosti.
V prosinci 1996 nastoupil jako bankéř do
ABN-AMRO.
V květnu 1997 přestoupil do SFDI jako ředitel, v únoru letošního roku se stal náměstkem ministra dopravy.
Má slovenské občanství, je svobodný.
České dráhy musejí co nejrychleji dokončit svou transformaci, aby dokázaly pružněji reagovat na poptávku cestujících, měly jasné a přehledné hospodaření a dokázaly konkurovat firmám, které se na železniční trh chystají vstoupit. Samozřejmě k zásadním problémům ČD patří i nedořešené financování regionální dopravy, kdy kraje nejsou ochotny ani schopny hradit celou prokazatelnou ztrátu. Velkým handicapem je také zastaralý vozový park. Přál bych si samozřejmě, aby na dráze převažovaly moderní vagóny a soupravy.

Jak mohou ČD podle vás zvýšit atraktivitu železniční dopravy vůči té silniční?

Měly by nabízet rychlejší a pohodlnější spojení, než jaké můžou nabídnout silnice. Platí, že čím plnější budou silnice, tím větší šance se otevře pro železnici. Důležité ale je, aby ČD dokázaly nabídnout své služby právě tam, kde ucpané silnice mohou postoj lidí k železnici změnit. Vím, že existuje celá řada pozitivních příkladů zavedení taktové dopravy na některých příměstských tratích. Nezbytné je samozřejmě investovat do obnovy vozového parku a o stávající vagony se starat co nejlépe. České dráhy si určitě zaslouží pochvalu za to, že právě přístup průvodčích se v posledních letech výrazně změnil k lepšímu.

Kde by měly ČD především investovat?

Už jsem se zmínil, že pokládám za nutné investovat do nákupu nových vagonů a vlakových souprav. Variantou je jistě také ekonomický pronájem či jiné moderní formy financování. Příliš jsme nezdůrazňovali, že v balíku 8,35 miliard korun, které jsme nedávno za velkého mediálního zájmu získali z EU pro dopravu, je významná položka právě pro železnici – více než 3,2 miliardy korun.

Kam tato částka půjde?

Největší část směřuje do zajištění oprav a údržby železničních tratí. Téměř půlmiliarda korun je určena na výstavbu první části brněnského odstavného nádraží a více než dvě stě miliónů korun na modernizaci traťového úseku mezi Libní a Běchovicemi.

Jezdíte vy sám někdy vlakem?

Dříve jsem vlakem jezdil více. Teď musím během jednoho dne navštívit rychle řadu míst a to mi brání vázat se na jízdní řády. Pro cestu z Prahy do Ostravy bych ale určitě raději volil vlak. Cestování po železnici má zvláštní kouzlo. Krajina kolem vlaku ubíhá jinak než za oknem auta – je z ní vidět víc a s větším nadhledem.

PETR HORÁLEK