České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     




Cargo provádí opravy podle zákona

Společnost ČD Cargo se ostře ohrazuje proti spekulacím ze článku Divné železniční obchody otištěného 15. května v Mladé frontě Dnes.

edaktorka Wanatowiczová na základě nepodložených a zkreslených informací obviňuje manipulativním způsobem společnost ČD Cargo a její vedení z toho, že provádí „divné železniční obchody“ se společností Lostr, jež se zabývá především modernizací, rekonstrukcí a opravami železničních kolejových vozidel, a že „ČD Cargo o svých obchodech mlčí“. Obě tvrzení nejsou pravdivá.

ČD Cargo zaslalo redaktorce v uplynulých týdnech postupně čtyři srozumitelné odpovědi na její dotazy. Přesto se redaktorka Wanatowiczová, za pomoci investigativní rétoriky, použitím vhodných nadpisů („neprůhledné vagony“) či vyvozováním soudů na základě domnělých faktů, snaží vyvolat zdání, že něco není v pořádku, ačkoli měla k dispozici vyjádření ČD Cargo o skutečném stavu věci, která nepoužila. ČD Cargo je tak nuceno se domnívat, že by se ze strany redaktorky mohlo jednat o cílenou snahu poškodit dobré jméno společnosti ČD Cargo a její vedení, což je praxe v mediální oblasti nazývaná jako tzv. racketeering.

Komunikujeme vždy s manažery společností

ČD Cargo proto nyní zvažuje možnosti řešení vzniklé situace právními prostředky a považuje za nutné zveřejnit následující informace k tomuto tématu, které měla redaktorka k dispozici, ale ve svém článku, v rozporu s pravidly profesionální žurnalistiky, je nepoužila.

Obchodní vztahy společnosti ČD Cargo jsou obecně, tedy i se společností Lostr, uzavírány na základě regulérních výběrových řízení, vždy na základě jasných a transparentních kritérií, zcela v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. S vítězem tendru jsou uzavírány příslušné smlouvy, jejichž obsah podléhá režimu obchodního tajemství. Společnost ČD Cargo má o účastnících výběrových řízení k dispozici jen obvyklé informace, které jsou veřejně dostupné, např. z obchodního rejstříku.

Společnost ČD Cargo ve svých obchodních vztazích obecně komunikuje se statutárními orgány společností (managementy firem), nikoli s jejich vlastníky. V tomto ohledu je zřejmé, že v obchodních případech souvisejících s předmětnou společností Lostr, ČD Cargo nikdy nejednalo s osobami, na které se redaktorka dotazovala (Matoušek, Savov), a to pochopitelně ani ústní, ani písemnou formou.

Argumenty reportáže jsou iracionální

Podle platné legislativy nelze vyloučit účastníka výběrového řízení z důvodu vlastnictví společnosti účastníka. Takový postup by byl naopak diskriminační a v rozporu se zákonem. Zjišťování vlastnických struktur uchazečů není navíc obecně uskutečnitelné.

Samotný charakter vlastnictví společnosti, která je uchazečem, tak nemůže vést ani ke zvýhodňování, ani ke znevýhodňování soutěžícího subjektu. Spekulace redaktorky Wanatowiczové v Mladé frontě Dnes proto ČD Cargo považuje za zcela irelevantní a iracionální.

Akciová společnost Lostr, jež se zabývá především modernizací, rekonstrukcí a opravami železničních kolejových vozidel již od počátku devadesátých let, je dlouhodobým standardním účastníkem tendrů v oblasti nákladní dopravy. Přestože spekulace redaktorky Wanatowiczové o vlastnictví společnosti Lostr považuje ČD Cargo za irelevantní, byl porovnán objem zakázek uzavřených se společností Lostr před a po poslední změně akcionáře této společnosti podle údajů dostupných z obchodního rejstříku, na kterou redaktorka upozorňovala, tedy k datu 20. října 2008. Porovnáním bylo zjištěno, že po této změně je počet zakázek i jejich finanční objem uzavřených se společností Lostr výrazně nižší než ve srovnání s počty a objemy před touto změnou.

Zdeněk Větrovec
Autor je ředitel Odboru marketingu a komunikace ČD Cargo.