České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     




Dobrý příklad z Merklína

Nádražní budova v Merklíně dostala novou tvář. Místní obec ji získala do vlastnictví a zrekonstruovala.

přízemí novotou zářící nádražní budovy se bude nacházet informační centrum a malé městské muzeum, jehož část bude věnována také místní železnici. V prvním patře budovy nabízí obec pět bytů.

Deset kilometrů dlouhá regionální dráha z Dalovic do krušnohorské obce Merklín byla otevřena v roce 1902. Do roku 1925 patřila soukromé společnosti a provoz na ní zajišťovaly zprvu rakouské státní dráhy. Po zestátnění se jejím provozovatelem staly Československé státní dráhy.

Stoleté výročí chátrání budovy nezastavilo

Postupem doby se měnily podmínky provozu a nároky na dopravu. Nejdříve byla opuštěna remíza, později i výpravní budova. Byty v prvním patře objektu byly rovněž vyklizeny a nádraží začalo postupně chátrat. Zanedbaná budova dělala ostudu nejen výstavné a upravené obci Merklín, ale samozřejmě také Českým drahám. Při oslavách stého jubilea regionální dráhy Dalovice–Merklín sice byly na budově provedeny některé nezbytné opravy, ale ani ty nezabránily její celkové devastaci.

Peníze na rekonstrukci sehnala až samospráva

Stav budovy nedal spát zdejšímu obecnímu zastupitelstvu v čele se starostou Josefem Níčem. „O získání staniční budovy jsme usilovali celých osmnáct let,“ říká starosta, který je v této funkci již od prvních porevolučních voleb v roce 1990. „Tak, jak probíhaly změny na Českých drahách a posléze na Správě železniční dopravní cesty, jsme postupně podali několik žádostí. Až konečně v roce 2007 bylo naše snažení, mimo jiné i díky pomoci karlovarské Správy dopravní cesty, korunováno úspěchem,“ vypráví Josef Níč. „V loňském roce jsme mohli zahájit rekonstrukci objektu. Na opravu nádraží se nám podařilo získat dotaci šestnáct a půl milionu korun, čtyři a půl milionu jsme investovali ze svých prostředků,“ doplňuje starosta. K rekonstrukci nádraží se vyjadřuje i Jiří Chmiel ze Správy dopravní cesty Karlovy Vary. „S obcí se nám podařilo dohodnout, že své prostory v přízemí bude mít i dráha. Kromě malé dopravní kanceláře zde své místo našel i útulek pro traťové dělníky,“ říká. „Cestujícím samozřejmě poslouží i krytý peron a informační středisko, ve kterém získají informace o vlakovém i autobusovém spojení,“ uvádí Jiří Chmiel.

Hřiště místo nákladiště

Obec se stala současně majitelem i části ploch kolem staniční budovy. Neupravená zahrádka se zbytky dřevěných bud byla zkultivována v malý parčík se dvěma altánky. V bývalém nákladišti se teď nachází skatepark a dětské hřiště. Místo se našlo také pro obecní dvůr. Plochy kolem nádraží dostaly novou dlažbu a během krátké doby bude vybudováno i nové zpevněné nástupiště.

Znovuzrození merklínské stanice je dobrým příkladem spolupráce železnice a samosprávy. Ale objektů, které by si zasloužily podobný osud, je v Karlovarském kraji i jinde bohužel celá řada. V Merklíně teď všem ukázali, že s dobrou vůlí se problém vyřeší.

ROBERT KOUTNÝ


PO REKONSTRUKCI.
Cestující ve stanici Merklín už mohou čekat na vlak v důstojných podmínkách.
Foto: AUTOR