České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     




JIŘÍ HAVLÍČEK

Ředitel odboru mezinárodního GŘ
Směrnice čeká na další osud

Jak přispělo naše předsednictví EU k další harmonizaci dopravního trhu?

Nejvýznamnější normou, která se v období českého předsednictví projednávala, je bezpochyby revize směrnice 1999/62/EC – tzv. Eurovignette. Návrh revize měl umožnit (zatím ne nařídit) jednotlivým členským státům zpoplatnit část externích nákladů těžkých silničních vozidel a tím částečně přispět k narovnání poměrů na dopravním trhu, především mezi silnicí a železnicí. Návrh revize byl dopracován Evropskou komisí v červenci 2008.

V březnu tohoto roku prošel návrh revize prvním čtením v Evropském parlamentu v podstatě beze změny. Daleko těžší úloha pak čekala naše předsednictví 30. března na zasedání Rady ministrů dopravy EU. Navzdory tomu, že jsme předložili několik kompromisních návrhů, k dohodě nedošlo. Svoji roli sehrála kromě evidentní nechuti některých vlád cokoliv v tomto směru podniknout také ekonomická krize. Představitelé ČR se po tomto zasedání rozhodli odsunout celou záležitost na období švédského předsednictví. České dráhy spolu se Sdružením evropských železnic budou nadále celou situaci monitorovat a snažit se v zájmu zlepšení pozice železniční dopravy o navrácení této otázky v co nejkratším termínu na „evropský stůl“.