�esk� dr�hy, a.s. T�den�k �esk�ch drah - �ELEZNI���     



Pop�r�m obvin�n� z nekalosti

Z pozice gener�ln�ho �editele �esk�ch drah se c�t�m povinen reagovat na ve�ejn� prohl�en� spole�nosti Student Agency, kter� na�kla �D z neleg�ln�ch praktik.

krze populistick� hesla o neefektivn�m molochu �esk�ch drah v posledn�ch dnech prosv�t� hol� realita. Jsme p�esv�d�eni, �e �D sv� slu�by um� nab�dnout za konkurenceschopnou cenu, na rozd�l od n�kter�ch firem, kter� maj� spoustu �e��, ale ani jeden vlak. A jsme p�esv�d�eni, �e se to u� brzo uk�e.

Jedn�me f�rov�

Sout�� o provozov�n� region�ln� dopravy financovan� kraji se neboj�me. Pokud je sout� f�rov�, nevyzob�v� jen atraktivn� trat� a z�rove� nab�z� kontrakt na dostate�n� dlouh� obdob�, tak jako sout� Libereck�ho kraje na provozov�n� dopravy v Jizersk�ch hor�ch, trouf�me se s na�imi cenami porovnat s konkurenc�, to i s podm�nkou, �e mus�me nakoupit nov� soupravy.

Roman Jan�ura musel se sv�m Student Agency rezignovat a hodit ru�n�k do ringu. Nen� to n�hodou tak, �e kv�li sv� neseri�znosti u� ztratil sv�ho partnera, spole�nost Keolis? Jeho �lut� vlak z�stane, nejsp�e u� natrvalo, jen obr�zkem vytvo�en�m v po��ta�i a na �esk� koleje nikdy nevyjede. K provozov�n� �eleznice toti� nesta�� jen velk� �sta p�edv�d�n� v novinov�ch rozhovorech. �esk� dr�hy nab�dku p�edlo�ily a v���me v n� �sp�ch.

V libereck�m tendru nab�dly �esk� dr�hy dobrou cenu, proto�e mohou vyu��t sv� v�hody siln�ho dom�c�ho subjektu, kter� disponuje z�zem�m pro provoz i servis a odpracoval po n�stupu nov�ho managementu p�ed v�ce ne� rokem velk� kus na racionalizaci sv�ho fungov�n�, zejm�na v oblasti sni�ov�n� n�kladn� administrativy a zlev�ov�n� managementu. Velk� pokrok jsme ud�lali tak� v oblasti finan�n�ho pl�nov�n� a v�me velmi dob�e, kolik stoj� doprava v hornat�m ter�nu a kolik v Polab�. V�me, jak� je frekvence cestuj�c�ch a na�i zam�stnanci maj� dost zku�enost� s jejich obsluhou, by� i zde je st�le co zlep�ovat. Proto v���me, �e v Jizersk�ch hor�ch budou na z�klad� v�sledk� tendru vlaky �D jezdit i po roce 2012, ke spokojenosti Libereck�ho kraje i na�ich z�kazn�k�.

Nehor�zn� �toky

P�esto nezb�v�, ne� se pozastavit nad chov�n�m na�ich konkurent�. Zat�mco management �D bojuje za to, aby kraje dostaly p�i rozd�lov�n� v�nos� z dan� takov� d�l, kter� zajist� dostate�n� financov�n� dopravn� obsluhy v regionech, na�i konkurenti vynakl�daj� �sil� a pen�ze na nehor�zn� �toky v��i �D a nev�haj� p�itom z�ejm� ani p�ekro�it hranice z�kona.

Nutno podotknout, �e v tom vynik� majitel spole�nosti Student Agency Roman Jan�ura. Ten nepodal nab�dku v libereck�m tendru a zd�vodnil to t�m, �e �D nab�zej� cenu pod n�klady. Nezaj�m� n�s historie, v n� zrovna Jan�urovy autobusy jezdily t�eba za korunu, aby zni�ily konkurenci, proto�e to je politika, kterou �D nepou��vaj�.

Pomi�me i skute�nost, �e na�e cena jasn� pokr�v� n�klady a dokonce i jist� zisk, co� jsme schopni kdykoli dolo�it, a pokud by pan Jan�ura zbab�le neutekl z tendru, mohl se o tom p�esv�d�it v ��zen� p�ed ��adem pro ochranu hospod��sk� sout�e. Ale on se asi p�esv�d�ovat nepot�ebuje, proto�e to dob�e v�. Co je pozoruhodn�, �e v� mnoho hodin, p�ed otev�en�m ob�lek s nab�dkami, jak� je cena nab�dnut� �D. Pro n� management je to �okuj�c� zji�t�n�. Jsme si v�domi, �e u Romana Jan�ury pracuj� b�val� vysoc� ��edn�ci �D, p�nov� Ji�� Schmidt a Jan Paroubek, kte�� museli �D opustit pro sv� nep�esv�d�iv� pracovn� v�kony, ale kte�� maj� jist� osobn� vazby na osoby zat�m st�le pracuj�c� na gener�ln�m �editelstv�. Dokonce na osoby, kter� maj� p�istup i k d�v�rn�m informac�m.

Cht�l bych za sebe ujistit v�echny pracovn�ky drah, �e podniknu v�echny kroky, v�etn� trestn� pr�vn�ch, abych zajistil, �e z firmy nebudou u� nikdy unikat informace, kter� po�kozuj� dr�hy i jejich zam�stnance, proto�e to ohro�uje pracovn� m�sta i dal�� existenci firmy jako siln�ho p�epravce. Zji��ov�n� takov�chto �daj� o konkurenci lze nepochybn� kvalifikovat jako pletichu proti ve�ejn� sout�i a je na Policii �R a soudech, aby zajistily dodr�ov�n� z�konnosti.

Chceme optim�ln� ceny

Ch�peme sout�e, kter� kraje hodlaj� vypisovat, jako jejich legitimn� snahu zajistit za optim�ln�ch cenov�ch podm�nek dopravu pro sv� ob�any. V�me, �e takov� sout�e nastav� nov�, u� kone�n� re�ln� ceny, za n� budeme jezdit. Na to, abychom v tendrech usp�li, jsme p�ipraveni ji� dnes a dal�� kroky v transformaci drah je�t� na�e �ance zv���.

Tak�e �loutnout vzteky mohou jen r�zn� Jan�urov�, kte�� k tak zodpov�dn� a n�kladn� �innosti, jakou �elezni�n� doprava nesporn� je, je�t� zdaleka nedosp�li ani kapit�lem, podnikatelsk�mi schopnostmi a u� v�bec ne podnikatelskou mor�lkou, kterou odhalili, kdy� situace dozr�la k tomu, �e museli nam�sto virtu�ln�ch vlak� a populistick�ch medi�ln�ch p�edstaven� p�ej�t k �inu.

PETR �ALUDA
P�edseda p�edstavenstva a gener�ln� �editel �D