České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Ad: Buďme první volbou

Tímto reaguji na článek uveřejněný v č. 47 Železničáře pod značkou -aj-. Se zájmem jsem si přečetl článek a nedá mi, abych na něj nereagoval. Vzhledem k tomu, že jste se nepodepsal celým jménem, nevím, kde pracujete, jinak bych vás požádal o osobní setkání, při kterém bychom si mohli některé věci vyjasnit.

Ve vašem článku je totiž řada nepravdivých informací, některé bych nazval pomluvami. Pokud píšete, že od dispečera se vám dostane odpovědi: ,,Mají prostě smůlu“ nebo ,,Co je mně do toho“ bylo by asi vhodné napsat, kdy se tato situace stala, u jakého vlaku a kdo vám to řekl. Konkrétně, jmenovitě.

Takto házíte všechny do jednoho pytle, nehledě na to, že pochybuji, že se vám takovéto odpovědi od nějakého dispečera osobní dopravy z odboru 16 dostalo. Další nepravdivá věc je vaše tvrzení, že pokud se stane nějaká mimořádnost, dispečer nebere telefony. Za normální situace bez mimořádností je běžný počet telefonátů za směnu okolo 150. K nim se potom ještě přidají další, týkající se oné mimořádnosti. Všichni chtějí znát odpověď, nejlépe hned.

Přijďte se někdy podívat, možná budete překvapen, s jakými dotazy se na nás někteří vaši kolegové obracejí. Vaši typicky českou poznámku o dobrých penězích, které za to bereme, nebudu komentovat. Nic vám nebránilo se přihlásit do výběrového řízení a mohl jste dělat tuto práci také. Jazykové a odborné znalosti na to jistě máte.

Mohu vás ubezpečit, že vůbec nezáleží na tom, kde dotyčný dispečer sedí. Při své práci se řídí pomůckou Čekací doby a přihlíží k mnoha faktorům – jiné je to na trati, kde je hodinový takt, jiné tam, kde je interval delší. Samozřejmě musí přihlížet k tomu, jak se prodloužení čekací doby projeví na přípojích v dalších stanicích.

To již naštěstí většina vlakových čet pochopila, že musíme také brát zřetel na cestující v přípojných vlacích, také oni si zaplatili jízdné a chtějí být přepraveni včas. Vaše práce je to cestujícím vysvětlit.

Vím, že to není lehké, vidím to téměř každý den, jak se někteří cestující chovají. Pro vaši případnou reakci je v redakci k dispozici moje e-mailová adresa.

Marek Scholze, síťový dispečer GŘ ČD, O 16