![]() |
T�den�k �esk�ch drah - �ELEZNI��� |
![]() |
V Jihomoravsk�m kraji jsou od platnosti nov�ho j�zdn�ho ��du k vid�n� p�edev��m na trat�ch Integrovan�ho dopravn�ho syst�mu dv� neobvykl� motorov� soupravy z Depa kolejov�ch vozidel (DKV) Brno. Jedn� se o motorov� vozy �ady 842, p�ezd�van� Kvatro, kter� byly vyrobeny v prvn� polovin� devades�t�ch let, a nov� ��dic� vozy �ady 954, poch�zej�c� z posledn�ch n�kolika let.
O novince debatovala redakce s vedouc�m Provozn�ho st�ediska Horn� Her�pice (DKV Brno) Aloisem Kotrbou.
V p��pad� Kvatra a ��dic�ho vozu jde o �pln� prvn� vozbu tohoto druhu. Kdo s t�mto n�padem p�i�el?
V zad�n� pro v�robu ��dic�ch voz� byla i pas� o mo�nosti spojen� s vozy �ad 854, 843 a 842. U �ady 854 je spojen� bezprobl�mov�, jedn� se technicky o propojen� a vz�jemnou spolupr�ci dvou ��dic�ch regul�tor� (po��ta��) firmy LOKEL. U �ad 843 a 842 je v�ak nutn� vyrobit nov� software do ��dic�ch voz�. Motorov� v�z �ady 842 s ��dic�m vozem 954 jsme poprv� v historii �esk�ch drah �sp�n� spojili loni v Provozn�m st�edisku Horn� Her�pice, n�le�ej�c�m pod DKV Brno. Za �sp�n�m odzkou�en�m t�to soupravy stoj� pouze fandovstv� a velk� z�jem n�kter�ch zam�stnanc� DKV Brno, kte�� cht�j� n�co nov�ho vytvo�it a tak� provozovat pro zlep�en� komfortu na�ich cestuj�c�ch.
Jde o spojen� dvou odli�n�ch trak�n�ch vozidel, by� stejn�, tedy motorov� trakce. Jak se vozidla chovaj� v re�ln�m provozu?
Jedn� se p�edev��m o �pravu ��dic�ho vozu. Ten mus� b�t opat�en elektrickou z�suvkou ur�enou pro ��zen� a softwarem k ovl�d�n� motorov�ho vozu �ady 842. V DKV Brno jsou takto vybaveny pouze t�i vozy � konkr�tn� 002, 007 a 008. V provozu se spojen� �ady 842 a 954 chov� velmi spolehliv�, i kdy� nen� pou�ito klasick�ho propojen� ��dic�ch povel� pomoc� takzvan� linky UIC.
Pro� jste rad�ji nespojili vozidla �ad 854 a 954, ale atypicky 842 a 954?
Proto�e motorov�ch voz� �ady 854 m�me nedostatek a pro sv�j trak�n� v�kon jsou pot�eba hlavn� pro dopravu souprav ve slo�en� 854+054+954, tedy motorov�, vlo�en� a ��dic� v�z.
Kde v�ude tyto soupravy jezd�? Pl�nujete jejich roz���en� i na dal�� trat�?
Prozat�m dv� tyto soupravy jezd� v ob�hu v �seku Brno�Moravsk� Br�nice�Oslavany, resp. Brno�Moravsk� Br�nice�Hru�ovany nad Jevi�ovkou, a tak� Brno� T�eb��Ok��ky. Pokud bude pot�eba, je mo�n� je nasadit i jinam.
M� tato souprava n�jak� klady? Jak� pro strojvedouc� a jak� pro cestuj�c�?
Jsou to p�edev��m adhezn� vlastnosti motorov�ho vozu �ady 842, kter� m� hydromechanick� p�enos. To je dobr� pro vlastn� j�zdu, kter� je plynul�. Strojvedouc�mu odpad� nutnost neust�l�ho odv�ov�n� a p�iv�ov�n� vozidla v obratov�ch stanic�ch, co� bylo hlavn�m d�vodem k sestaven� t�to soupravy. A klady pro cestuj�c�? Ti jsou ji� v brn�nsk� aglomeraci zvykl� na ur�itou �rove� kultury cestov�n�, proto cestov�n� v motorov�ch a p��v�sn�ch vozech s �aloun�n�mi seda�kami a vakuov�mi WC je pro n� ji� standardem, kter� tato souprava bezesporu spl�uje.
Museli jste p�i sestavov�n� t�to soupravy �e�it n�jak� z�sadn� technick� probl�my?
Ve spojov�n� vozidel �ady 954 s jin�mi vozidly ji� m�me sv� zku�enosti. Vzpomenu nap��klad �sp�n� a bezporuchov� provoz soupravy ve slo�en� motorov� lokomotivy 754 013, osobn�ho vozu Bdmtee a ��dic�ho vozu 954 002 nebo tak� elektrick� lokomotivy 242 204, osobn�ho vozu Bdmtee a ��dic�ho vozu 954 003. Na t�chto p��kladech se uk�zaly mo�nosti budouc�ho vyu�it� ��dic�ch voz�. A pokud se t�k� n�jak�ch z�sadn�ch technick�ch probl�m�, na to lze odpov�d�t, �e nevznikly, a to d�ky perfektn� spolupr�ci pracovn�k� DKV Brno a firmy LOKEL.
Souprava slo�en� z ��dic�ho vozu 954 007 a Kvatra 842 037 pr�v� odj�d� z Brna hlavn�ho n�dra�� sm�rem na Moravsk� Br�nice.
Foto: AUTOR
![]() |