České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Nový parní přírůstek ve Zlonicích

V prosinci loňského roku získalo Železniční muzeum ve Zlonicích významný přírůstek v podobě parní lokomotivy od firmy Orenstein & Koppel. Zmíněnou společnost založili v roce 1876 Benn Orenstein a Artur Koppel, po nichž získala jméno i samotná firma.

Společnost byla prvním strojírenským podnikem, který se intenzivně zabýval výrobou železničních vozidel. Roku 1885 se Orenstein a Koppel rozešli, čímž vznikly dvě společnosti (Märkische Lokomotivfabrik a Artur Koppel AG). Prvním místem výroby se stal Schlachtensee nedaleko Berlína se specializací na lokomotivy obsluhující průmyslové a zemědělské vlečky. Firma časem v Německu plně ovládla trh svými lokomotivami a výrobna v Schlachtensee byla kapacitně již nevyhovující. Produkce byla nejprve přesunuta do Nowawesu a později do Babelsbergu nedaleko Postupimi.

Po smrti Arthura Koppela v roce 1908 se obě firmy sloučily do staronové společnosti Orenstein & Koppel – Artur Koppel AG. Již před první světovou válkou započala firma vyvážet výrobky nejen do zahraničí, ale i na další kontinenty. Export byl poněkud utlumen mezi 1. a 2. světovou válkou důsledkem Versailleské smlouvy. Během 2. světové války byla z ochranných důvodů část výroby přesunuta do již existující pobočky v Praze Vysočanech, kde probíhaly především montáže. Po 2. světové válce byly východoněmecké provozy začleněny do státního podniku LOWA, zatímco v západním Německu firma fungovala i nadále, a to pod názvem O & K AG v provozovnách v Západním Berlíně, Dortmundu, Hagenu, Hattingenu a Lübecku.

Zajímavostí je, že od šedesátých let firma jako první začala vyrábět také hydraulické eskalátory. Postupný zánik firmy lze sledovat od osmdesátých let, kdy bylo ustoupeno od výroby kolejových vozidel a provozovny na výrobu eskalátorů byly prodány finské firmě Kone Corporation. Firma zanikla roku 2006 uzavřením poslední provozovny v Berlíně.

Firma Orenstein & Koppel vyrobila celou řadu parních lokomotiv, přičemž mnohé byly využívány pro vlečky cukrovarů. V České republice se zachovalo celkem pět parních lokomotiv firmy O & K: tři standardní, jedna akumulační a jedna úzkorozchodná. K lokomotivám OK 6289/1913 a OK 10390/ /1924 v Železničním muzeu ve Zlonicích přibyla 17. prosince 2008 třetí standardní parní lokomotiva OK 9764/1922, čímž byla zkompletována unikátní sbírka standardních cukrovarských parních lokomotiv firmy O & K v České republice. Lokomotiva je k vidění již nyní v budované expozici muzea, nicméně v plné kráse se představí až po renovaci a konzervaci, která proběhne během letošního roku.

JAN VÁVRA


Lokomotiva před uložením do nového krytého stání
Foto: ARCHIV MUZEA