České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Náročná stavba u Mariánských Lázní

V letošním prvním čísle vydání týdeníku Železničář jsme informovali o loňských aktivitách plzeňské Stavební správy ze státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na stavbě III. železničního koridoru s přesahem do letošního roku. Jednou z tamních významných staveb, kterou Stavební správa Plzeň zabezpečuje, je optimalizace trati Planá u Mariánských Lázní–Cheb.

O přípravě na letošní rok naše redakce debatovala v dočasném sídle vedoucího účastníka zhotovitele Sdružení Planá SSV, akciové společnosti Stavby silnic a železnic. Debaty se v Klimentově u Mariánských Lázní zúčastnili ředitel výstavby Sdružení Planá SSV Radomír Barták a ředitel Stavební správy Plzeň Václav Šťastný.

Za finanční podpory v rámci evropského Operačního programu Doprava letos plánujeme proinvestovat 1,5 miliardy korun, řekl na úvod ředitel plzeňské Stavební správy Šťastný. Radomír Barták jej doplňuje, že v současné době se Sdružení Planá SSV připravuje na postup letošních prací, ale již v lednu se musí zabývat několika konkrétními činnostmi. Ještě v zimním období, v takzvané době vegetačního klidu, pokácejí naši zaměstnanci vybrané stromy, které překáží novému traťovému úseku, včetně náletových křovin. Současně musíme nechat zbrousit koleje ve stanici Lipová u Chebu, včetně obou traťových kolejí v úseku Lipová u Chebu–Cheb. Broušením upravíme mikrogeometrii kolejnic a zvýšíme tak celkový jízdní komfort všech vlakových souprav.

Ředitel výstavby říká, že broušení kolejnic se na Chebsku bude konat v rámci tzv. brousicí kampaně, pro kterou Správa železniční dopravní cesty zapůjčí pro předem určené koridorové úseky speciální brousicí soupravu z Itálie. Současně chceme začít, pokud to počasí dovolí, s výstavbou základů pro nové stožáry trakčního vedení. Tyto práce bychom rádi stihli před zahájením samotné stavby Stříbro–Planá u Mariánských Lázní, kde od 3. března začne nepřetržitá výluka. Musím podotknout, že oba stavební úseky, tedy již zmiňovaná část Stříbro–Planá u Mariánských Lázní a Planá u Mariánských Lázní–Cheb, jsou zkoordinovány tak, abychom eliminovali zbytečné vícenásobné přestupy cestujících z vlaku na autobusy náhradní dopravy a naopak, říká Radomír Barták.

V praxi to bude vypadat tak, že práce, při kterých je nutné vyloučit kompletně železniční provoz, jsou naplánovány tím způsobem, že jeden půlrok bude vyloučen z provozu první a druhý půlrok následující stavební úsek. Již v loňském roce se podařilo navázat dobrou spolupráci se starosty dotčených obcí a společně s nimi koordinovat stavební postupy, aby občané využívající železniční dopravu pocítili minimální dopady stavby. Mimo to jsme pravidelně jednali i se složkami řízení osobní dopravy Českých drah, dceřinou společností ČD Cargo, ale i s vedením stavby a některé stavební úkony začaly vždy až po společném konsensu, potvrzuje ředitel Václav Šťastný.

Na závěr dodejme, že se stavbařům podařilo v minulém roce vytvořit dílo v hodnotě 1,2 miliardy Kč, jehož součástí je i dokončená hrubá stavba technologické budovy ve stanici Mariánské Lázně, kde bude umístěno zabezpečovací a sdělovací zařízení.

Chtěl bych touto cestou poděkovat zaměstnancům – stavebním dozorům Stavební správy Plzeň za jejich obětavou a svědomitou práci, často i na úkor jejich osobního volna. Současně bych chtěl popřát všem zúčastněným pracovníkům na této náročné investiční akci mnoho zdraví a osobní spokojenosti v letošním roce, podotkl ředitel plzeňské Stavební správy Šťastný.

MARTIN HARÁK


Debaty s redakcí se zúčastnili ředitelé (na snímku zprava): Václav Šťastný a Radomír Barták.
Foto: AUTOR