České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Přibyla bezbariérová nádraží

České dráhy se v novém jízdním řádu opět snaží usnadnit cestování vozíčkářům a dalším lidem se sníženou pohyblivostí. Na české tratě tak nově vyjíždí každý den o 402 bezbariérových spojů více než loni.

Celkem tak nese označení bezbariérovosti již 1464 vlaků. Loni firma pořídila 42 nových nízkopodlažních souprav a vozů v celkové hodnotě přes 2,5 miliardy korun.

Více spojů pro vozíčkáře

Díky dodávce dalších nízkopodlažních souprav byl významně rozšířen počet přístupných vlaků se symbolem bezbariérovosti. České dráhy tak provozují bezbariérové spoje na téměř všech hlavních tazích a jejich provoz se rozšiřuje i na regionální tratě. Jako příklad bych uvedl spěšné vlaky z Rakovníka do Chomutova a Jirkova, osobní vlaky mezi Rakovníkem a Mostem nebo některé osobní spoje v okolí Brna. Díky novým CityElefantům se zkvalitňuje také rozsah bezbariérové dopravy v hustě obydlené oblasti Prahy a středních Čech, říká ředitel odboru koncepce a obchodu osobní dopravy ČD Jiří Nálevka.

Více přístupných vagonů a souprav

České dráhy uvedly v roce 2008 do provozu 42 nových nebo modernizovaných vozů a souprav, které jsou upraveny pro cestování vozíčkářů. Celkový objem této investice přesahuje 2,5 miliardy korun. Naplňováním modernizačního programu máme nyní k dispozici již 41 elektrických vlaků CityElefant a 72 motorových jednotek Regionova, které podstatně rozšiřují bezbariérovou dopravu mimo hlavní koridorové tratě, uvádí ředitelka odboru provozu osobní dopravy Luďka Hnulíková. V regionální dopravě dnes pořizujeme jen vozidla s úpravou pro cestování vozíčkářů a přednostně vlaky se sníženou podlahou, alespoň v části vozidla, dodává.

Lepší služby, růst zájmu o cestování

České dráhy rozšířily také informační servis o službách na internetu s adresou www.cd.cz/bezprekazek a zjednodušily přepravní podmínky. V minulosti bylo nutné přepravu vozíčkáře objednat až 7 dnů před cestou, nyní u vlaků s řazeným vozem pro vozíčkáře stačí 24 hodin, vysvětluje Luďka Hnulíková a připomíná, že mezinárodním standardem uznávaným v řadě států jsou nejméně 3 dny. Jako důsledek pozitivních změn jsme zaznamenali ohromný nárůst zájmu vozíčkářů o cestování železnicí. Loni jsme měli asi 1200 ohlášených přeprav, což je čtyřikrát více než v roce 2007. Skutečný počet přepravených vozíčkářů je ale ještě vyšší, protože objednávku přepravy uplatňují cestující pouze v případech, kdy potřebují asistenci zaměstnanců ČD.

České dráhy patří mezi přední dopravce v Česku při odstraňování bariér pro cestování vozíčkářů. Jako zřejmě první dopravce v bývalém Československu uvedly do provozu speciální bezbariérové vagony, a to ještě před rokem 1989. První informace o síti bezbariérových spojů se objevila v jízdním řádu 1991/1992 a zahrnovala pouhých 16 dálkových vlaků. Doba nutná pro objednání přepravy byla tehdy nejméně 7 dní.

Bezbariérové úpravy ve stanicích

Naprostou samozřejmostí jsou bezbariérové úpravy také při rekonstrukcích nádražních budov. V loňském roce provedly České dráhy desítky podobných úprav ve výpravních budovách po celé republice. Nová schodišťová plošina je například v Domažlicích, bezbariérový přístup do haly je nově v Pelhřimově, Luhačovicích nebo v Hradci Králové, toalety mohou od loňského roku bez překážek používat imobilní občané třeba v Mimoni, Pardubicích, Borohrádku, Olomouci, Frýdlantu nad Ostravicí a v řadě dalších stanic. V Ostravě Kunčicích je nově v provozu kromě bezbariérového WC i výtah na 1. nástupiště.

Celkem 84 stanic je vybaveno mobilními plošinami, které umožňují vozíčkářům nástup do vlaků.

Petr Šťáhlavský