�esk� dr�hy, a.s. T�den�k �esk�ch drah - �ELEZNI���     



Roz���ili jsme informa�n� syst�m: tak� o mimo��dnostech v doprav�

Odd�len� marketingov�ho servisu (OMS) �seku n�m�stka gener�ln�ho �editele �D pro marketing a komunikaci roz���ilo ve spolupr�ci s odbory 16 a 7 informa�n� syst�m v�luk o informace o mimo��dnostech. Co nov�ho tento syst�m p�inese zam�stnanc�m, p�edev��m v�ak na�im z�kazn�k�m, n�m vysv�tlil Roman Menc z OMS, jeden z autor� informa�n�ho syst�mu.

Informa�n� syst�m v�luk n�kte�� �ten��i ji� znaj�, jin� mo�n� je�t� ne. P�ipomenete n�m ve stru�nosti, o� jde?

Informa�n� syst�m (IS) v�luk je, zjednodu�en� �e�eno, centr�ln� datab�ze obsahuj�c� pl�novan� v�luky s dopadem na cestuj�c�ho. Z t�to informa�n� datab�ze se automaticky distribuuj� informace do v�ech elektronick�ch informa�n�ch kan�l�. Po��naje internetov�mi str�nkami �D, p�es elektronick� j�zdn� ��d, e-mailov� zpravodajstv�, a� po rozhran� pro tisk stani�n�ch v�v�sek. Z datab�ze se tak� �erpaj� informace pro n�kter� m�dia, informa�n� port�ly a str�nky na�ich partner�.

Nutno poznamenat, �e vlastn� IS by byl bez kvalitn�ch dat s�m o sob� k ni�emu. Proto za n�m stoj� t�m zku�en�ch lid� z odboru 07, kte�� den co den zpracov�vaj� a upravuj� odborn� data do �jazyka� srozumiteln�ho cestuj�c�m, laick� ve�ejnosti. Ka�d� takov� v�luka je pak detailn� pops�na ��slem a n�zvem trat�, dot�en�m �sekem a krajem, opat�en�mi v osobn� doprav�, specifikac� omezen�ch slu�eb, pozn�mkou atd.

S jak�m ohlasem se tento informa�n� syst�m shled�v� u lid�?

�ekl bych, �e relativn� je o n�j tak vysok� z�jem, a� n�m ob�as necht�n� kolabuj� n�kter� internetov� servery. Jedn� se toti� o jednu z nejnav�t�vovan�j��ch webov�ch str�nek webu �D. Datab�ze odb�ratel� e-mailov�ho zpravodajstv�, kter� je spole�n� s off-line j�zdn�m ��dem ke sta�en�, dosahuje k dne�n�mu dni n�co kolem 33 000 u�ivatel� a ka�d�m dnem roste. Je vid�t, �e o tuto tematiku je opravdu z�jem a �e jdeme spr�vn�m sm�rem.

V �em se tzv. modul mimo��dnost� li�� od informa�n�ho syst�mu v�luk? Co je na n�m zaj�mav�ho?

Ne�ekl bych, �e se n���m z�sadn�m li��, je to jeden informa�n� syst�m. Modul mimo��dnost� je dokonce jak�msi ned�ln�m dvoj�etem datab�ze v�luk, nebo� n�kter� kmenov� data a principy jsou pro ob� aplikace identick�. Rozd�l vid�m sp�e v syst�mu po�izov�n� dat a jejich dal��m zpracov�n� a vyu�it�. Modul mimo��dnost� pln� oproti syst�mu v�luk hned dv� z�kladn� funkce, jednak je vlastn�m informa�n�m syst�mem, poskytuj�c�m informace ve�ejnosti o mimo��dnostech na trat�ch, ale je tak� n�strojem vnitropodnikov� krizov� komunikace.

Zaj�mav�ho na n�m je toho v�ce. T�eba to, �e v praxi v�razn� zkracuje dobu od vzniku nehody do okam�iku, kdy se ve�ejnost dostane k vlastn�m autorizovan�m informac�m. Modul mimo��dnost� zajist� tak� tok informac� i zam�stnanc�m �D � tedy nejen holou informaci o tom, �e se nep��jemnost stala, ale i tolik pot�ebn� informace o tom, jak se bude zaji��ovat p�eprava cestuj�c�ch, jak dlouho bude tento stav trvat atd. Pomoc� tohoto syst�mu budeme moci do budoucna efektivn� komunikovat a koordinovat �innost na�ich pracovn�k� v p��pad� krizov�ho sc�n��e, jako tomu bylo nap��klad u nehody vlaku EC 108 ve Stud�nce. Tehdy se uk�zalo, nakolik je v danou chv�li problematick� a �asov� n�ro�n� se dostat k aktu�ln�m informac�m, kter� lze publikovat sm�rem ven.

Jak�m sm�rem se tyto dva syst�my budou ub�rat? A co nov�ho pl�nujete?

Situace je takov�, �e moment�ln� testujeme modul mimo��dnost� s dispe�ery osobn� dopravy zat�m jen ve vnitrofiremn�m prost�ed�. Testuje se jak automatick� rozes�l�n� e-mailov�ho zpravodajstv�, tak informa�n�ch SMS vybran�m pracovn�k�m. Pokud v�echny testy prob�hnou v po��dku, a j� v���m, �e ano, za�neme tyto informace publikovat i sm�rem k ve�ejnosti. Jednak pomoc� webov�ch str�nek �D, elektronick�ho vyhled�va�e spojen�, jednak prost�ednictv�m direkt-mailu registrovan�m odb�ratel�m v�luk v z�vislosti na preferenci jednotliv�ch kraj� a trat� atd.

Do budoucna pl�nujeme v�cero v�c�. Nap��klad se uva�uje o implementaci cel�ho informa�n�ho syst�mu do pokladn�ho syst�mu UNIPOK anebo o rozes�l�n� informa�n�ch SMS vlakov�m �et�m p�sob�c�m v bl�zkosti nehody, ale i cestuj�c�m. V p��pad�, �e maj� �ten��i �elezni���e z�jem z�skat v�ce informac� o tomto syst�mu anebo by cht�li b�t za�azeni do jeho testov�n�, mohou mi napsat na e-mail: menc@cd.cz.

Martin NAVR�TIL