České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Zkoušky lokomotivy MAXIMA 40 CC

Německý výrobní podnik VOITH v roce 2006 vyvinul a postavil v nově zřízené lokomotivce v Kielu nejvýkonnější jednodílnou motorovou lokomotivu s hydraulickým přenosem výkonu na světě.

Protože se jedná o podnik s tradicí a vysokými zkušenostmi, vzniká předpoklad produkce moderních a velmi kvalitních robustních hnacích vozidel, jaká vyžaduje těžká mezistátní železniční doprava.

V rámci oživování lokomotiv a homologačního procesu prošly celou řadou náročných zkoušek, jejichž převážná část byla prováděna v České republice na zkušebních okruzích Zkušebního centra Výzkumného ústavu železničního (VUZ) ve Velimi. Účelem těchto zkoušek bylo nastavení a optimalizace parametrů jednotlivých celků lokomotivy, vyzkoušení spolupráce dvou lokomotiv a funkce rádiového řízení a hlavně prokázání toho, že lokomotiva splňuje všechny na ni kladené technické požadavky. V rámci trakčních zkoušek bylo mj. ujeto na velkém zkušebním okruhu VUZ cca 1500 km se zátěží 2600 t, kterou představovaly vozy ložené uhlím pronajaté od společnosti Viamont cargo, a. s.

Završením náročného zkušebního programu byla zkušební jízda lokomotivy se zátěží na reálné trati, během níž byly sledovány hlavní parametry lokomotivy. K provedení této zkoušky byla výrobcem oslovena Akreditovaná zkušební laboratoř VUZ. Ta ve spolupráci s firmou Viamont cargo, a. s., připravila scénář zkušební jízdy lokomotivy po tratích SŽDC a ŽSR na vlaku s prachovým uhlím v trase Kolín–Veľká Ida (předávací stanice US Steel, Slovensko) přes tzv. Štrbskou rampu. Ta poskytuje svými sklonovými parametry ideální podmínky pro prověření výkonových vlastností lokomotivy.

Zkušební jízda by nemohla proběhnout bez vstřícné spolupráce českého Drážního úřadu a SŽDC a slovenského ÚRŽD a ŽSR, kdy bylo nutné v rekordně krátké době zabezpečit povolení zkušebních jízd neschváleného typu lokomotivy. Logistické části zkušebních jízd se ujala firma Viamont cargo, a. s., která na slovenském území spolupracovala s firmou LTE Slovakia.

Lokomotiva dopravila uvedenou zátěž bez nejmenších problémů v nejnáročnějším sklonovém úseku, před vrcholovou stanicí Štrba v obou směrech. Všechny předpoklady a závěry zkoušek však teprve prověří náročný železniční provoz.

PETR CHLUM
(Autor článku Ing. Chlum je pracovníkem VUZ, a. s.)


Záběr zachytil lokomotivu ve stanici Štrba.
Foto: AUTOR