České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Údržbu komplikovaly zamrzlé toalety

Po třech letech nás zima opět otestovala. Těmito slovy reagoval na otázku, jak v Bohumíně zvládli nápor dvacetistupňových mrazů, přednosta PJ Bohumín DKV Olomouc Jan Podstawka. Před třemi lety řešili problémy se zimním provozem souprav Pendolin, které zahajovaly svůj provoz na pravidelných linkách.

Letos jsme ale se soupravami Pendolin neměli žádné podstatnější problémy. Lidé už je mají, jak se říká, osahané. Nedocházelo již například k potížím se zamrzlými výpustnými hrdly sběrných jímek u podtlakových WC a podobně. Souprava se tak zdržela na fekální koleji jen o několik minut déle, než se předpokládá, vysvětluje Ing. Podstawka.

Problémy ale nastaly u vozů klasické konstrukce, které mají vyvedena WC odpadní rourou na koleje. Tato odpadní roura postupně zamrzala, až se průtok ucpal a záchod byl nepoužitelný.

Pro tento účel mají na fekální koleji areálu technicko-hygienické údržby (THÚ) plynový vyvíječ páry s devíti vývody podél celé fekální koleje, kam lze přistavit najednou až 10 vozů. Na rozmrazování odpadních rour WC používají speciální trysky. Jakmile se zmrzlý obsah částečně rozmrazí, z odpadní roury vypadne vlastní váhou válec s ledem a fekáliemi.

Mrazy začaly už loni mezi svátky a skončily teprve nedávno. Od 5. do 20. ledna jsme na fekální koleji rozmrazili více než 270 vozů. U všech se rozmrazovala obě WC a kromě toho i zamrzlé odpady umyvadel. Speciální rozmrazovací trysky máme ale jen dvě, protože jsou poměrně drahé, upřesňuje Jan Podstawka a s uspokojením dodává, že na obraty souprav a případné narušení GVD to nemělo žádný větší vliv. Je fakt, že se pak na fekální koleji se žlabem nemohly čistit vozy s nezamrzlými záchody. Ty bylo třeba čistit na odstavných kolejích v kolejišti. Na fekální kolej automaticky mířily soupravy se zamrzlými záchody a umyvadly.

Čištění souprav včetně WC je v Bohumíně zajištěno dodavatelským způsobem, rozmrazování záchodů ale prováděli zaměstnanci provozní jednotky, kteří jsou určeni k vypouštění podtlakových WC u elektrických jednotek 471 a Pendolin. Pomáhali jim zámečníci kolejových vozidel z provozní údržby vozů i strojníci myčky vozů. Za velkých mrazů totiž kleslo používání myčky asi ze sta vozů za den o jednu třetinu. Umytá souprava musela zůstat v prostoru myčky až 40 minut, než okapala, protože kdyby se dostala za mokra na mráz, docházelo by k namrzání pryžových lišt a jejich poškození při násilném otevření dveří.

I přesto, že v tomto případě nejde o příliš atraktivní práci, naši lidé se k těmto činnostem postavili velmi obětavě a pochopili, že v těchto mrazivých dnech jde opravdu o úkol číslo jedna. Chtěl bych vyslovit uznání i všem, kteří za mrazů byli nuceni zajišťovat a v zimních podmínkách provádějí pravidelnou údržbu vozů na odstavných kolejích pod širým nebem. Tímto procesem projde v zimě stejný počet vozů jako v jiných měsících podle grafikonu, dodává Ing. Podstawka.

Na rozmrazování odpadních rour u WC šel prostě každý, kdo byl právě volný. Na každé dvanáctihodinové směně se dělalo až 30 záchodů. Často byla zamrzlá i umyvadla, takže skutečně s tím bylo hodně práce. Na denní směně máme 3 až 4 zámečníky kolejových vozidel a na noční čtyři. Po vyčistění na fekální koleji pak pokračovala provozní údržba na kolejích, potvrzuje četař zámečníků kolejových vozidel THÚ Jaromír Chlup.

IVAN SKULINA


Součástí pravidelné údržby je i kontrola brzdových desek kotoučových brzd u vozů řady Bdt, říká četař zámečníků kolejových vozidel Jaroslav Chlup.

Snímek zachytil Lucii Pollákovou z firmy INEX, zabývající se průmyslovým úklidem, při mytí okna. Firma provádí základní i výchozí čištění souprav. U základního čištění se myjí např. i okna zvenku a stropy.

Foto: AUTOR (2x)