České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Brusel: Udělena technická i politická ocenění

Švýcarský ministr dopravy Moritz Leuenberger byl oceněn za podporu železniční dopravy. Prosazením poplatku těžkým nákladním vozidlům se ve Švýcarsku přesunul významný objem nákladů ze silnic na železnici. V technické kategorii obdržel Evropské železniční ocenění za rok 2009 švédský inženýr Bengt Sterner.

Prostřednictvím Evropského železničního ocenění (European Railway Award) vyznamenává evropský železniční sektor vynikající politiky a techniky. Historie udílení železničních „Oskarů“ není dlouhá, první ocenění byla předána v roce 2007, letošní je tedy v pořadí třetí. Na slavnostní ceremonii se v úterý 20. ledna sjelo do Bruselu více než 300 hostů z celé Evropy, včetně významných politiků a vrcholných manažerů železničních společností a firem.

Z České republiky byli přítomni generální ředitel SŽDC, s. o., Ing. Jan Komárek, náměstek generálního ředitele ČD Cargo, a. s., Ing. Rodan Šenekl, náměstkové ministra dopravy Ing. Vojtěch Kocourek, Ph.D., a Ing. Emanuel Šíp a za ČD, a. s., ředitel odboru mezinárodního Ing. Jiří Havlíček. Slavnostního večera se také zúčastnil europoslanec Petr Duchoň z Brna.

1. kategorie: Politický přínos

Švýcarský ministr dopravy Moritz Leuenberger obdržel Evropské železniční ocenění za rok 2009 za svůj politický přínos v prosazování modálního přesunu ze silniční na železniční dopravu ve Švýcarsku. Cenu předal viceprezident Evropské komise a komisař pro dopravu Antonio Tajani a místopředseda CER Mauro Moretti.

Ve svém projevu Antonio Tajani vyzdvihl úlohu Moritze Leuenbergera při zavedení švýcarského poplatku za těžká vozidla již v 90. letech 20. století. Švýcaři nekladli důraz pouze na ekonomiku a „levnější“ způsob dopravy, aby vytvořili na svém území fungující dopravní síť a zajistili její udržitelný rozvoj v delším časovém horizontu; otevřeli rovněž železniční trh konkurenci s přesvědčením, že se tímto způsobem stane železnice efektivnější a tím také opravdovou alternativou pro silniční dopravu, uvedl komisař Tajani. Kromě toho Švýcaři také významně podpořili snahu o rychlé budování evropských interoperabilních železničních koridorů s cílem posílit konkurenceschopnost železničního systému v celé Evropě.

2. kategorie: Technický přínos

Evropské železniční ocenění za rok 2009 v oblasti techniky bylo uděleno švédskému železničnímu inženýrovi Bengtovi Sternerovi, který je považován za jednoho z hlavních architektů ETCS (European Train Control System), elektronického vlakového řídicího systému. Ve velké míře přispěl také k rozvoji železniční interoperability, Cenu mu předal předseda UNIFE (Sdružení evropského železničního průmyslu) Hans-Jörg Grundmann. Bengt Sterner může být skutečně označen za zakládajícího otce ERTMS (European Rail Train Management System) a železniční průmysl, provozovatelé a infrastrukturní manažeři jsou nesmírně hrdi na to, že mu mohou dnes vyjádřit uznání a předat tuto cenu, uvedl Grundmann ve svém projevu.

Organizátoři

Evropské železniční ocenění je organizováno Společenstvím evropských železnic a infrastrukturních společností (CER) a Sdružením Evropského železničního průmyslu (UNIFE). Pan Johannes Ludewig, výkonný ředitel CER, řekl: Evropa je svědkem obnovy železnice jako nejekologičtějšího druhu dopravy. Toto zelené oživení nepochází samo odnikud. Je nutné osobně k němu přispět. Bohužel tyto aktivity ve prospěch železnice nejsou často dostatečně uznávány. Prostřednictvím Evropského železničního ocenění zaměřujeme pozornost na mimořádně silné osobnosti, jako jsou Moritz Leuenberger a Bengt Sterner. Děkujeme jim za podporu a obětování se pro rozvoj udržitelné železniční dopravy v Evropě.

Michael Clausecker, generální ředitel UNIFE, vysvětlil: Pokud se vytvoří rovnocenné podmínky a ke všem dopravním modům se bude přistupovat spravedlivě, bude moci pouze železniční doprava udržitelně napomáhat ekonomickému růstu, jenom železnice může reagovat na rostoucí požadavky na mobilitu od osobní po nákladní dopravu a zároveň pouze železnice může hrát obrovskou roli v oblasti klimatických změn, zejména při celosvětovém snižování emisí CO2. Žádný jiný dopravní mod nemá takovou schopnost! Dnes ocenění odborníci si tuto skutečnost uvědomili již před dávnou dobou a my, v železničním sektoru, jim hrdě vyjadřujeme díky za jejich výsledky při prosazování železniční dopravy.

Jak se oceňuje

Při udělování evropských železničních ocenění se pravidelně posuzují politické a technické výsledky při rozvoji ekonomicky a ekologicky udržitelné železniční dopravy. Ocenění obsahuje i peněžitou odměnu ve výši 5000 eur. Podle volby laureátů pak může být tato finanční částka věnována charitativním organizacím. Porota pro Evropské železniční ocenění za rok 2009 se skládala z generálních ředitelů evropských železničních společností a dalších osobností dopravního sektoru, včetně koridorového koordinátora ERTMS Karla Vincka a předsedy dopravního výboru Evropského parlamentu Paola Costa.

Politické ocenění

Moritz Leuenberger (62), švýcarský ministr dopravy, vypracoval projekt pro udržitelnou dopravní politiku ve Švýcarsku, která se stala vzorem pro zbytek Evropy. Jako předseda Federálního odboru životního prostředí, dopravy, energetiky a komunikací se od roku 1995 Leuenberger dlouho zaměřoval na rozvoj udržitelné dopravy a problematiku klimatických změn. S cílem přesunout nákladní dopravu ze silnic na železnici prosadil zavedení švýcarského poplatku pro těžké automobily, který se platí na celé švýcarské veřejné silniční síti od roku 2001. S cílem snížit švýcarské emise kysličníku uhličitého Leuenberger rovněž zavedl zdanění fosilních paliv, které vstoupilo v platnost v roce 2008.

Technické ocenění

Bengt Sterner (73), jeden z hlavních autorů elektronického vlakového řídicího systému ETCS, byl aktivní při zavádění prvního elektronického blokovacího systému ve Švédsku na konci 70. let 20. století. V roce 1974 se podílel rovněž na zavedení a rozvoji skandinávského automatického vlakového ochranného systému EBICAP. Na začátku 90. let 20. století začal pracovat v Evropském železničním výzkumném institutu (ERRI) v Utrechtu. Předsedal skupině A200, odpovědné za vypracování systémových specifikací ETCS. Byl odpovědný za vypracování hlavních zásad ETCS, které byly dokončeny v roce 1997. Zároveň byl zapojen do projektu A201 s cílem sladit existující blokovací systémy. V roce 1999 odešel do důchodu.

ANNA NOVÁKOVÁ
(Autorka Ing. Nováková, MBA, je vedoucí kanceláře generálního ředitele SŽDC, s. o.)


Švýcarský ministr dopravy Moritz Leuenberger při přebírání ceny
Foto: ERA