České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Spolupráce ČD Cargo a JHMD

V průběhu letošní zimy, od listopadu 2008 až do dnešních dnů, opět probíhají „pravidelně nepravidelné“ sezonní přepravy topných olejů do teplárny firmy Energetické Centrum Jindřichův Hradec, sídlící v areálu Jitky v Jindřichově Hradci. Tento areál je napojen na železniční síť pouze úzkokolejnou vlečkou (jedinou u nás), odbočující z tratě JHMD Jindřichův Hradec–Nová Bystřice.

Přepravy a jejich objemy jsou závislé na mnoha faktorech, jedním z nejdůležitějších je pochopitelně cena topného oleje a další ekonomické faktory; právě proto mají tyto přepravy sezonní a nepravidelný charakter.

Zásilky do Jindřichova Hradce jsou vypravovány z různých stanic v České republice, a to podle toho, zda je palivo nakládáno v rafinériích nebo v různých privátních skladech. Organizovány jsou spediční firmou Spedi-trans Praha a vzhledem k nutnosti použít zmíněnou úzkorozchodnou vlečku jsou realizovány ve spolupráci dopravců ČD Cargo a JHMD.

Stáčírna teplárny má denní kapacitu dva kotlové čtyřnápravové vozy, a proto jsou tyto naváženy k vykládce postupně v počtu jeden až tři denně. Obsluha vlečky je v případě zátěže vykonávána vždy ráno mezi 8.00–9.00 h a spočívá v navezení ložených vozů, jejich přistavení ke stáčecímu zařízení a odvozu vozů prázdných. Vzhledem ke sklonovým poměrům vlečky a parametrům lokomotiv řady 705 je zde norma zátěže ve směru na vlečku pro jeden tento stroj pouze 130 tun, což jinými slovy znamená, že při návozu dvou a tří cisteren je nutno již použít přípřež.

Pro úplnost uveďme, že na stejné vlečce probíhá pravidelná nakládka části produkce firmy Tecnocap (dříve Strojobal Rozkoš) do krytých vozů ČD Cargo, která je pak rozvážena k tuzemským příjemcům.

MARTIN BOHÁČ


Za mlžného zimního rána ve středu 22. ledna 2009 bylo k obsluze vlečky použito lokomotiv 705 905 (modernizovaná lokomotiva) a 705 911 (původní provedení). K vykládce byly přistaveny tři cisterny a zpět odvezeny dvě.
Foto: AUTOR