České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Železnice nemá ráda důchodce?

Když se rok 2008 překulil na rok 2009, načež já budu mít sedmdesát, začal jsem pomalu pátrat, co mi tento rok může přinést. Vcelku vím, co tento věk negativního přináší, ale chtěl jsem vědět, co pozitivního můžu čekat.

A tak jsem zjistil, že po sedmdesátce mám MHD v Praze zdarma, tak to je výborné! A co na to ČD? Léta jezdím z Dolních Počernic vlakem do Prahy, neboť vlak je rychlejší, pohodlnější a zaveze mne přímo do centra. Tak jsem se informoval, jak je tomu se mnou u ČD. A tady přišla studená sprcha.

Nabídli mi více možností. Buď si kupujte dále kupon na MHD a pak je vše v pořádku, nebo si kupte Senior pas za 990 Kč na rok. To jsem zamítl, protože abych ho využil, musel bych do Prahy pendlovat několikrát denně; a do Brna nebo Ostravy nepojedu přece osobním vlakem... Nebo si zaplaťte poloviční jízdné, přece nechcete jezdit zadarmo... Nebo nás opusťte a jezděte busem, tramvají nebo metrem, když to máte zadarmo, milý důchodče. Na dráze se platí.

Tak by mne zajímalo, kdo tedy nemá důchodce rád. Jsou to České dráhy? Nebo se vymluví na ministra dopravy nebo financí, a ještě by to mohl být také ROPID, ale ten asi ne, když to umožní všude zdarma, jen na železnici ne. Tak to vypadá, že nakonec jsou to ty ČD, kdo nás důchodce nemá rád.

Potěší mě, když se dozvím, kdo za tím je, a proč výhody MHD pro důchodce neplatí u ČD. Jistě nejsem sám, koho by to zajímalo.

Váš čtenář O. T.
(Redakci jsou jméno i adresa známy)

Redakce požádala o vyjádření Odbor 7 GŘ ČD:

České dráhy si váží každého cestujícího, tedy i důchodců, což dokládá množství výrazných slev určených právě jim. Je však třeba rozlišit, kdy je cestující zákazníkem ČD a kdy je zákazníkem jedoucím v rámci integrovaného systému, a je tedy zákazníkem např. koordinátora daného systému, pro kterého jsou ČD jedním z dopravců.

Cestující v tomto konkrétním případě je z Prahy, kde může využívat výhody bezplatné přepravy důchodců v rámci MHD Praha. Vlaky Českých drah však nejsou součástí MHD Praha, proto na ně nemohou důchodci nahlížet jako na tramvaj nebo metro! Jinou věcí je to, že vlaky ČD jsou včleněny, stejně jako MHD Praha a další dopravci, do Pražské integrované dopravy (PID). V rámci PID pak platí podmínky dohodnuté mezi jednotlivými dopravci a koordinátorem Pražské integrované dopravy ROPID. Mezi dopravcem ČD a ROPIDem je mimo jiné smluvně dohodnuto, že ve vlacích ČD jsou k přepravě cestujících uznávány jízdenky a průkazy MHD Praha. Ano – jízdenky a průkazy, nikoliv všechny výhody, které MHD Praha poskytuje svým cestujícím, jako je již zmíněná bezplatná přeprava důchodců.

Takže shrnutí na závěr. Pokud chce důchodce v rámci přepravy po Praze využívat vlak ČD, musí být odbaven podle tarifu Českých drah. A to buď jízdenkou za zvláštní jízdné pro důchodce (po předložení občanského průkazu) za 11 Kč, resp. zpáteční za 19 Kč. Držitel In-karty/ /Rail plus s aplikací In-zákazník 1/2 pro důchodce (990 Kč na 3 roky) za stejnou cestu zaplatí 9 Kč, resp. za zpáteční 15 Kč.

Toto počítání bych ukončil srovnáním s cenou aplikace In-senior na In-kartě/Rail plus za 990 Kč/ /první rok po objednání, další roky za 900 Kč, přímo pro pana O. T. Pokud byste si tuto aplikaci koupil, můžete jezdit všemi osobními a spěšnými vlaky ČD bez zakupování jízdenek pro jednotlivé jízdy. Ačkoliv se zdá cena poměrně vysoká, na jeden měsíc vychází v průměru na pouhých 82,50 Kč v prvním roce používání nebo 75 Kč v nadcházejících letech. Jak sám vidíte, tato cena představuje pouze 4 jízdy z Dolních Počernic na Masarykovo nádraží a zpět (pokud byste využíval zvláštní jízdné pro důchodce). Pokud tedy jedete z Dolních Počernic do centra častěji než 4x do měsíce, aplikace In-senior se Vám rozhodně vyplatí! A to nehledě na skutečnost, že můžete opravdu cestovat osobními nebo spěšnými vlaky kamkoliv, nejen do centra Prahy, a nebudete za jízdenku nic dalšího platit. Pouze pokud část cesty pojedete v rychlíku nebo vlaku vyšší kvality, s vaší aplikací zaplatíte za tuto část jízdy zákaznické jízdné pro důchodce. Například pojedete do Chrudimi. Z Dolních Počernic do Kolína pojedete osobním vlakem, z Kolína do Pardubic rychlíkem a z Pardubic do Chrudimi zase osobním vlakem. Za celou tuto cestu s aplikací In-senior doplatíte pouze 23 Kč za trať Kolín–Pardubice rychlíkem. A pokud byste se rozhodl jet celou cestu osobním vlakem, nebudete doplácet nic (navíc z Dolních Počernic jedou osobní vlaky do Pardubic přímo bez přestupu).

Věřím, že toto vysvětlení přijmete a budete v nadcházejícím období patřit ke spokojeným zákazníkům naší společnosti.

Roman Šulc,
odbor koncepce a obchodu v osobní dopravě GŘ ČD