České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Finanční krize ovlivní i ČD Cargo

Světovou ekonomiku letos dle vyjádření zástupců Mezinárodního měnového fondu čeká nejhorší rok od dob
2. světové války. I přes velkou snahu jednotlivých států EU se nepodařilo zažehnat propad v ekonomických číslech, jako např. v HDP. Členské země EU, jako jsou např. Německo, Francie, Maďarsko a další, musely své ekonomiky podpořit několika desítkami miliard eur.

Ani to však nepřineslo kýženou stabilizaci. Skutečnost, že naši „sousedé“ se zmítají v problémech, se musela chtě nechtě projevit i u nás. HDP v České republice zaznamená letos zřejmě nejrozsáhlejší otřes od dob samostatné České republiky a není jisté, zda výsledky nebudou ještě horší než se zatím předpokládá.

V důsledku hospodářské krize společnosti v ČR omezují výrobu, provoz a další aktivity a hledají cestu, jakým způsobem zabránit dopadu, který by mohl mít nedozírné následky až v podobě uzavření společnosti. Omezení výroby v českém průmyslu tak zapříčinilo i snížení poptávek v oblasti nákladní železniční přepravy společnosti ČD Cargo (týká se především komodit uhlí, rudy a automobilů). Společnost se ocitla v situaci, kdy bude nutné na tuto změnu zareagovat a přizpůsobit plán výkonům roku 2008.

Zmíněné skutečnosti dovedly vedení společnosti k mnohým rozhodnutím, když některá z nich jsou pro zaměstnance i zaměstnavatele oněmi nepopulárními. V první etapě se jedná o pokračující proces restrukturalizace a přizpůsobování kapacit po vzniku společnosti ČD Cargo, a. s. Jedním z těchto rozhodnutí byla snaha analyzovat formou personálního auditu možnosti úprav ve vazbě na racionalizační a optimalizační kroky zejména v administrativní, technické a technologické oblasti. Z dané analýzy vyplynulo, že je možné v této první etapě efektivně zareagovat a vytvořit nový pružnější systém, který bude založený na slučování provozních a přepravních skupin v rámci provozních jednotek, snižování počtu provozních pracovišť (PP), redukce počtu pracovišť CNP (centrální nákladní pokladna), VA (vlečková agenda), VNVK (všeobecné nakládkové a vykládkové koleje), ÚDIV (ústřední dirigování vozů) a další.

Z analýzy administrativní oblasti centrální úrovně vyplývá předpokládané ukončení pracovních poměrů s 82 zaměstnanci na generálním ředitelství. Na úrovni PJ a SOKV (středisek oprav kolejových vozidel) v návaznosti na projednání příslušných organizačních změn v působnosti ředitelů organizačních jednotek s místně příslušnými odborovými organizacemi se předpokládá ukončení pracovních poměrů v 520 případech.

Informace o výše uvedeném záměru snižování počtu zaměstnanců byly tlumočeny i zástupcům zaměstnanců na jednání zaměstnavatele s představiteli odborových centrál, které se uskutečnilo dne 21. ledna 2009. Představenstvo společnosti ČD Cargo dne 22. ledna 2009 vzápětí tento záměr schválilo.

Všechny záměry organizačních změn budou postupně projednávány se zástupci centrál odborových organizací a souběžně i s místně příslušnými odborovými organizacemi v souladu s „Opatřením k plnění úkolů v oblasti vzájemných vztahů zaměstnavatele a odborových organizací v ČD Cargo, a. s.“. Vedení společnosti tak chce zajistit optimální řešení tíživé situace i za použití všech dostupných prostředků, které lze využít v souladu s nařízením vlády 370/2007 Sb. o poskytování Doprovodného sociálního programu pro zaměstnance ČD Cargo.

Ukončení celého procesu projednávání se předpokládá k 22. únoru 2009, přičemž účinnost těchto jednotlivých organizačních změn na úrovni ČD Cargo, a. s., se předpokládá počínaje dnem 1. března 2009.

JOSEF BAZALA
(Autor článku Ing. Josef Bazala je generálním ředitelem
a předsedou představenstva ČD Cargo, a. s.)