České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Stalo se v mezinárodních železničních organizacích

CER

Rada dopravy EU zasedla ke svému jednání, a to naposledy pod francouzským předsednictvím, 9. prosince 2008. Železniční podniky nejvíce zajímalo, jakého pokroku bude dosaženo v otázce schvalování revize direktivy Eurovignette. Francouzské předsednictví předložilo zprávu o stavu projednávání této otázky a následovala intenzivní debata, při které došlo hlavně k definování některých ještě sporných otázek.

Konečné dohodě bránilo několik problémů, především zařazení nákladů na kongesce, a to navzdory faktu, že zástupci Francie tvrdili, že internalizace těchto nákladů není pouze prostředkem pro generování dalších finančních prostředků bez jakéhokoliv přínosů pro silniční dopravu.

CER spolu s EIM (European Rail Infrastrukture Management) a UNIFE-The European Rail Industry reagovalo na tuto nedohodu společným prohlášením, kde se konstatuje, že pokud Evropa skutečně chce dosáhnout „ozelenění“ sektoru dopravy, musí být princip internalizace externích nákladů prosazen i v oblasti silniční dopravy.

Evropská komise zveřejnila 10. prosince dlouho očekávaný návrh regulace, týkající se evropské železniční sítě pro nákladní dopravu pro zvýšení konkurenceschopnosti železničního carga. Komise vkládá do návrhu naději, že se v Evropě podaří zvýšit efektivnost a spolehlivost nákladní dopravy po železnici.

Návrh byl zpracován plně v souladu se zásadami subsidiarity, tj. definování sítě je v kompetenci toho kterého členského státu EU. Cílem je dle Komise integrace národní infrastruktury do evropské sítě, jak z hlediska investic, tak provozu, lepší reakce na požadavky dopravců, koordinace smíšeného provozu na koridorech tak, aby nákladní doprava nebyla v permanentní nevýhodě, a dokonalejší spolupráce mezi železnicí a ostatními druhy dopravy.

Reakce CER na tento návrh je dvojího druhu: na jedné straně si CER uvědomuje, že opatření může vést k posílení investic do železniční infrastruktury, což je základní předpoklad pro zvládnutí očekávaného nárůstu přeprav po železnici, na druhé straně však zůstávají pochybnosti o nutnosti a způsobu regulování tohoto tržního segmentu. CER zdůrazňuje, že každá regulace v nákladní dopravě hrozí omezováním volného obchodu, na druhé straně uznává, že je třeba rozvoj koridorů koordinovat pomocí nadnárodních týmů, v tomto ohledu je třeba do nich zahrnout také představitele dopravců.

Po jedenáctiměsíčním projednávání byl dne 17. prosince v Evropském parlamentu odsouhlasen Evropský energetický a klimatický balíček. Stalo se tak pár dní po jeho schválení v Radě. Balíček byl navržen Evropskou komisí na počátku roku 2008 a jeho principem je zásada 20-20-20, tj. fakt, že v roce 2020 dosáhnou členské země EU poklesu 20 % emisí skleníkových plynů, 20% zvýšení energetické efektivnosti a 20 % podílu obnovitelných zdrojů energie, to vše oproti stavu v roce 1990.

Dne 5. ledna se zástupci CER sešli s představiteli Stálého zastoupení České republiky při EU, aby diskutovali o konkrétních otázkách priorit českého předsednictví v oblasti dopravy. Za oblast pozemní (a letecké) dopravy je odpovědná dopravní atašé ambasády při EU Věra Zázvorková. S ní diskutovali pánové Ludewig a Dirand především o nástrojích, s jejichž pomocí by mohlo být reálné dojít k dohodě především v otázkách revize direktivy Eurovignette a regulace evropské sítě železniční nákladní dopravy.

Představitelé CER se 8. ledna sešli s raportérem regulačního opatření pro síť železniční nákladní dopravy (viz předchozí odstavec), českým europoslancem Petrem Duchoněm. Pan Duchoň vyslechl argumentaci CER pro i proti návrhu Komise a informoval o dalším postupu – do konce ledna by měl být dokončen první návrh zprávy tak, aby diskuse v dopravním výboru Parlamentu mohly začít v měsíci únoru. Cílem je dojít k hlasování ve výboru do konce března tak, aby v dubnu mohl o regulaci hlasovat parlament na svém plenárním zasedání a tak mohlo dojít k uzavření této otázky ještě v rámci stávajícího legislativního období.

Dne 12. ledna byly publikovány závěry studie, na které se podílel i CER, zaměřené na vyhodnocení provozu silničních nákladních vozidel. Podle závěrů konzultantské firmy CE Delft se do roku 2030 emise silniční nákladní dopravy zvýší o 54 %, studie prokazuje rovněž, že nákladní auta nesou odpovědnost za 20 % kongescí na silnici navzdory skutečnosti, že představují pouze 3 % silničního vozového parku.

Nákladní silniční vozidla vykazují rovněž dvojnásobný počet zavinění smrtelných nehod oproti osobním automobilům ve vztahu k najetým kilometrům. Kompletní závěry studie jsou k dispozici na: www.cer.be.

Ve druhém lednovém týdnu se sešli europoslanci v rámci dopravního výboru a rozhodli, že hlasování v tomto výboru o zprávách Georga Jarzembowského (Zelený balíček) a Saida El Khadraoui (Eurovignette) bude odloženo na 11. února. Diskuse o připomínkách a doplňcích se v této souvislosti přesunula na 20. ledna.

Nejvýznamnější akce CER se odehrály ve dnech 20.–21. ledna. Jednalo se o konferenci zaměřenou na železniční nákladní dopravu Eurailfreight, udílení výročních cen v oblasti železniční dopravy Rail Award 2008 a o zasedání Valného shromáždění CER. V rámci tohoto článku neuvádím další podrobnosti, neboť informace z těchto akcí byly, jsou nebo budou obsaženy v jiných článcích v Železničáři v rámci příspěvků jak ČD, a. s., ČD Cargo, tak SŽDC.

UIC

V UIC následovalo po vrcholných zasedáních na začátku prosince 2008 (o kterých jsme informovali ještě tentýž měsíc) relativně klidné období. Pracovní skupina pod vedením provizorní administrátorky UIC nyní pracuje na základních dokumentech (především statutu) UIC a rozpočtu pro rok 2009. Vše bude konzultováno s jednotlivými regionálními shromážděními tak, aby mohlo být koncem března vše schváleno a nový prezident UIC se mohl ujmout své funkce již prakticky nezatížen nucenou správou.

Pro evropské členy UIC budou organizovány on-line konzultace nad základními materiály, vše se pak dohodne na zasedání regionálního shromáždění pro Evropu dne 30. března, následovat bude pak mimořádné valné shromáždění dne 31. března.

Ke konci března by měl končit mandát rovněž generálnímu řediteli UIC panu Aliadierovi. V souvislosti s nově navrhovaným statutem by funkce generálního ředitele měla být nahrazena postem generálního ředitele pro služby (GDS – General Director for Sevices namísto dosavadního Chief Executive). Prezident UIC vyzval jednotlivé členy k předkládání kandidatur na tuto funkci tak, aby mohla být věc prokonzultována ve Výkonné radě a na Valném shromáždění.

Z akcí UIC, které proběhly ještě na sklonku roku 2008, je třeba zmínit se především o zasedání pracovní skupiny projektu DIOMIS (kombinovaná doprava), zasedání pracovní skupiny zaměřené na úrovňové přejezdy 10. prosince a rovněž slavnostní zasedání k 10. výročí existence pracovního týmu ERIG (European Radio Implementation Group).

JIŘÍ HAVLÍČEK