České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Aktuálně
Z drah členských států EU

BELGIE

Trať Antverpy–Cáchy (SRN) elektrizována

Od poloviny prosince 2008 je zcela elektrizována nákladní železniční trať Antverpy–Cáchy (Aachen, SRN). Poslední 8 km dlouhý úsek Gemmenicherským tunelem na hranici uvedly do provozu společnosti Infrabel, DB Netz a DB Energie. Na 7,5 milionu € přišla přestavba, další 3 miliony si vyžádala modernizace trati kolem belgické stanice Montzen.

Ukončení provozu dieselových lokomotiv znamená úsporu času kolem jedné hodiny na spojení Montzen–Aachen (L24), jež je součástí evropského koridoru nákladní dopravy C (Antverpy–Basilej –Lyon). Po trati L24 mohou nyní jezdit vlaky do 1800 tun. 40 procent zboží z ročního obratu 12 milionů tun jde z belgických přístavů Antverpy a Zeebrügge do Německa.

SNCB zvyšuje zájem o Carex

Belgická dráha SNCB má velký zájem o podílnictví na projektu Cargo Rail Express (Carex). Projekt je zaměřen na dopravu leteckého zboží vysokorychlostními vlaky. Definitivní rozhodnutí správní rady SNCB má být přijato v nejbližších dnech.

FRANCIE

Zostřený tón mezi SNCF a DB

Tón mezi francouzskými státními drahami SNCF a Německou dráhou se zostřuje. Šéf francouzského koncernu Guillaume Pepy kritizoval německo-britský dceřiný podnik Euro Cargo Rail ve francouzském deníku Le Figaro, že v interním internetovém blogu SNCF verboval strojvůdce. DB se ke kritice nechtěla vyjadřovat. Euro Cargo Rail, dcera britské dcery DB EWS, vozí ve Francii ucelené vlaky.

Od liberalizace nákladní dopravy v roce 2005 ztratila nákladní složka SNCF podle svých údajů kolem osmi procent na tržním podílu. Iritace je také v jiných oblastech: tak složka DB pro městskou dopravu zastavila již takřka jisté předání autobusové a tramvajové dopravy v Bordeaux na SNCF a společně s italskou drahou FS si na SNCF stěžuje u EU.

HOLANDSKO

250 vlaků týdně na trati Betuweroute

Na nové výlučně nákladní trati Betuweroute, spojující místa Rotterdam–Zevenaar–Emmerich, jezdí týdně od nového zimního jízdního řádu 250 nákladních vlaků. Tisku to potvrdila nizozemská provozní společnost Keyral. Doposud zde jezdilo 160 vlaků. Na německé straně probíhají ve vysokých otáčkách přípravy na výstavbu 60 km dlouhé trati Emmerich–Oberhausen. Pracovní skupina Betuwe, do níž patří sedm obcí z oblasti dolního Rýna, informuje, že v roce 2009 proběhne ověřovací řízení ohledně výstavby třetí koleje. Obce proto přijaly rezoluci, ve které uvádějí řadu požadavků – například pokud jde o ochranu proti hluku.

BE pokřtila lokomotivu na Coevorden

Drážní podnik Bentheimer Eisenbahn (BE) podnikl menší oslavu, když provedl křest své nové dieselové lokomotivy. Jde o silnou lokomotivu o 2700 koních, která bývala nasazena u německé DB pod označením 221 147. Od letošního ledna bude dopravovat v Holandsku kontejnerové vlaky. BE zde získala oprávnění drážního dopravce. Lokomotivu prodala DB do Řecka, později však byla reimportována do Německa. Drážní opravna Arriva Werke Nord ji následně přestavěla a vybavila dvěma motory MTU; nyní má provozní oprávnění pro Německo i Holandsko.

ITÁLIE

Fercam nabízí vlastní ucelené vlaky

Jihotyrolský dopravní a logistický podnik Fercam představil v Bolzánu novou firemní koncepci ucelených vlaků. Jeden z nich bude zanedlouho jezdit s obkladovými materiály přes Brenner na trase mezi městy Kolín n. R.–Eifeltor a Verona–Porta Nova. Společnost TX Logistik, jež je podílovou společností italské státní dráhy Trenitalia, poskytuje trakci a vozy, Fercam pak výměnné nástavby nebo kontejnery. V prostoru Sassuolo při Modeně se budou zásilky s obkladovým zbožím shromažďovat a následně dopravovat do Německa.

V opačném směru se bude dopravovat z oblasti Frankfurtu pro italské výrobce dlaždic tónovaná surovina. Průměrná hmotnost zásilky obnáší 2,3 tuny. Cílem je přeložit ze silnice na koleje 14 000 kamionů. Firma je velmi spokojena se svazkem TX Logistik/Trenitalia jako alternativou k RTC/Railion – i když Fercam se na RTC podílí.

NĚMECKO

DB odstavila 8 % vozové kapacity

Německá dráha DB odstavila s ohledem na sníženou poptávku již 8000 nákladních vozů. Uvádí se to v dopise zaměstnancům od představenstva DB: Museli jsme dodnes odstavit 8000 našich vozů, což je cca 8 procent naší kapacity, a k tomu najmout kolem 170 km kolejí. DB se chystá na to, že krize nepotrvá jen dva tři měsíce.

Odstartuje drážní kyvadlo mezi Ukrajinou a Bavorskem

Dva ukrajinští partneři a bavorský dopravní podnik Übler letos odstartují ucelený kombi vlak mezi Lvovem a Norimberkem. Vlak má jezdit ve startovací fázi jednou týdně v obou směrech a bude podpořen evropským intermodálním podpůrným programem Marco Polo II. Vagony a lokomotivy se pořizují na leasing, riziko se dělí mezi tři partnery. Vlak Zakarpatský expres (Zakarpatija Express) se podpoří z Marco Polo částkou 500 000 € (cca 12,5 milionu Kč), což je však omezeno na tři roky. Pro partnery to znamená: projekt musí stát od roku 2012 na vlastních nohách. Firma Übler teprve nedávno odstartovala s nově zřízeným operátorem kombi ETL (East Train Logistik) kombi vlak z Norimberka do Budapešti.

Spolupráce DB a Srbska

Srbský místopředseda vlády a ministr hospodářství Mladjan Dinkič a ministr pro infrastrukturu Milutin Mrkonjič podepsali v SRN za přítomnosti ministra hospodářství a techniky Michaela Glose Memorandum o porozumění ve věci obnovy srbské železnice jako části dopravního koridoru X Evropské unie s členem představenstva Německé dráhy DB Otto Wiesheuem.

Podle názoru německého ministerstva hospodářství přináší proevropské zaměření nové srbské vlády první plody na úseku ekonomiky. Zmíněná dohoda má být podle ministra Glose počátkem strategické spolupráce: Očekávám, že úspěšná spolupráce podnítí další německé podniky, aby zintenzivnily své vztahy k srbským partnerům. Koridor X vede ze Salzburgu přes Villach na Ljubljanu, Záhřeb, Bělehrad, Niš a Skopje do Soluně. Jeho větve zahrnují dopravní trasy Graz–Maribor–Záhřeb–Budapešť–Bělehrad a Niš–Sofie.

RAKOUSKO

CombiNet varuje RCA před zvýšením cen

Když rakouská nákladní dráha Rail Cargo Austria (RCA) zvýší ceny v kombinované dopravě tak, jak bylo oznámeno, hrozí masivní přechod zboží dopravy na silnici. Toho se obává rakouské lobbistické společenstvo CombiNet. RCA informoval, že hodlá zvýšit cenu kombi trakce nad deset procent. Jen ve vnitrorakouské dopravě by mohlo přejít na silnici kolem 150 tisíc ložných jednotek. CombiNet bylo založeno loni s cílem lépe propojit aktéry kombi dopravy, fungovat jako informační centrum a lobbovat v Rakousku ve prospěch kombinované dopravy.

JIŘÍ KLADIVA