České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Hodonín–Brno již bez problémů

Pracovní skupina, složená mimo jiné ze zástupců jihomoravského krajského úřadu, koordinátora integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK), statutárního města Brna, společnosti Kordis JMK a také akciové společnosti České dráhy, se sešla v Brně v pátek 6. února.

Významným bodem jednání byly problémy, které se vyskytly po rozšíření integrace na Hodonínsko. Mezi ně patřila i častá zpoždění vlaků rychlíkové linky R5, která spojuje jihomoravskou metropoli s Břeclaví a Hodonínem.

Železniční integrovaná linka R5, složená z rychlíků a spěšných vlaků, byla projektována jako základ dopravního řešení pro oblast Břeclavska a Hodonínska v rámci nové etapy IDS JMK, která se spustila 14. prosince loňského roku. Vlaky jezdí ve špičkách v hodinovém intervalu a ostatní integrované spoje byly této páteřní lince přizpůsobeny. Pracovníci společnosti Kordis sledovali hned po zahájení provozu na všech nástupních a přestupních místech nejen pohyb cestujících, ale i včasnost spojů, řekl pro náš list ředitel společnosti Kordis JMK Jaromír Holec.

Současně dodal, že společnost Kordis JMK zaregistrovala bohužel řadu zpoždění linky R5, která nastala krátce po zahájení provozu. Nicméně musím konstatovat, že zástupci Českých drah vyvinuli značné úsilí k tomu, že se v poslední době tyto negativní jevy podařilo ve velké míře eliminovat. Nicméně bychom ještě uvítali na lince R5 poněkud vylepšený vozidlový park, který by zlepšil pohodlí našich občanů.

Ředitel jihomoravského Krajského centra osobní dopravy (KCOD) ČD Pavel Karšulín potvrzuje, že linka R5 je ideálním spojením v případě, že všechno bezvadně funguje. To znamená bezproblémový provoz lokomotiv a samotných osobních vozů, železniční dopravní cesta bez poruch a výluk a přesné plnění grafikonu vlakové dopravy ostatních vlaků. Na přelomu roku se u těchto spojů sešlo několik negativních faktorů, které neblaze ovlivnily rozjezd linky R5. Byly to především kruté mrazy, kdy zamrzalo topení ve starších vlakových soupravách a zvýšila se i poruchovost hnacích vozidel. Rádi bychom zařadili lepší vozy, ale ty zatím bohužel nemáme. Negativně se projevila také zásadní výluková činnost kvůli stavbě v Brně Horních Heršpicích. Ta naštěstí prozatím skončila, takže dnes vlaky jezdí na čas a zpoždění, pokud vůbec nějaké je, nepřesahuje pět, v nejhorším případě deset minut.

Opatření KCOD realizuje Regionální centrum provozu (RCP), v jehož čele pro Jihomoravský kraj a přilehlé regiony je ředitel RCP Pavel Surý. U linky R5 jsme zodpovědní za minimalizaci čekacích dob nejen v Břeclavi, ale i dalších přestupních bodech IDS JMK, jako je například Zaječí a Šakvice. Naši výpravčí se proto musí operativně rozhodovat a samozřejmě musí mít na paměti zadání objednatele, tedy Jihomoravského kraje, aby byl jednoznačně dodržován jízdní řád. Rád bych proto vyzdvihl snahu břeclavských provozních zaměstnanců, kteří se v problémovém období snažili krátit pobyty vlaků linky R5 na minimum, sděluje ředitel Surý.

MARTIN HARÁK


Pracovní skupiny IDS JMK se 6. února zúčastnili také (na snímku zprava) Jaromír Holec, Pavel Surý a Pavel Karšulín.
Foto: AUTOR