České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Moldavská dráha slouží v zimě i v létě tisícům spokojených zákazníků
Potřebují více vlaků

Jaroslav Brisuda je připraven na jednu ze svých pravidelných cest do hor.

Doprava na horském úseku Hrob–Moldava v Krušných horách (pozn. trať 135 Most–Moldava) by si určitě zasloužila posílit, a to hlavně v pracovních dnech. Dnes tam naše posádky ve všedních dnech doprovázejí pouhé dva páry osobních vlaků, o víkendu je situace o něco lepší, neboť na trati je k dispozici celkem pět párů vlaků, říká na úvod vedoucí Regionálního centra vlakového doprovodu (RCVD) Ústí nad Labem Václav Müller.

Dodejme, že v pracovní dny je dopravní obslužnost moldavské horské oblasti velmi slabá. Na Moldavu zajíždí dva zmíněné páry osobních vlaků a pouhé tři linkové autobusové spoje. Bez automobilu se v této oblasti takřka neobejdete, ale ne každý ho vlastní. Zároveň jsem přesvědčen, že dráha je ekologičtější dopravní prostředek a bylo by dobré, aby například lyžaři přesedli z aut na vlak v některé z údolních nácestných stanic a dále pokračovali vlakem naší společnosti. Máme k tomu ostatně dostatečně kvalifikovaný personál, který navíc ovládá němčinu, což je v této oblasti doslova druhý jazyk díky sousední Spolkové republice Německo, dodává pan Müller.

Pradědeček vlakvedoucího Jaroslava Brisudy ze Střediska vlakových čet Most (RCVD Ústí nad Labem) moldavskou dráhu stavěl a jeho pravnuk na ní doprovází vlaky osobní dopravy. Je to opravdu tak. Praděda byl Rakušan z jižních Tyrol a jako specialista na horské trati pomáhal s výstavbou dráhy na Moldavu. Po dokončení stavby dostal v Čechách místo a už v Česku zůstal, nicméně část rodiny se po druhé světové válce zase do Rakouska vrátila. Díky tomu ovládám slušně němčinu, kterou využiji prakticky na každém spoji z Mostu na Moldavu, kam vozíme nejen naše, ale také německé cestující. A že jich není málo, mohu dokázat výčetkou z jednoho víkendového vlaku v lednu, kdy jsme jenom ze zastávky Dubí odváželi 305 cestujících! Vlaky praskají ve švech někdy i v létě, kdy vozíme na jednom spoji třeba i několik desítek cyklistů najednou. Máme sice k dispozici speciální cyklovůz řady 015, ale jeho kapacita leckdy nestačí velkému zájmu našich zákazníků. Snažíme se ale pro naše cestující udělat, co je v našich silách, říká s úsměvem vlakvedoucí.

Pan Brisuda se vyučil mechanikem motorových lokomotiv v tehdejším pobočném lokomotivním depu v Kopistech u Mostu. Poté dráhu na deset let opouští a odchází z rodinných důvodů do jedné z továren v Jilemnici v Krkonoších. Hned jak mně skončil povinný úvazek ve fabrice, odešel jsem zpátky na dráhu. Vozil jsem jako průvodčí nákladní vlaky například na horské romantické dráze Jilemnice–Rokytnice nad Jizerou, takže s horami mám docela slušné zkušenosti, říká s úsměvem vlakvedoucí Jaroslav Brisuda.

MARTIN HARÁK


Vedoucí Regionálního centra vlakového doprovodu Ústí nad Labem Václav Müller potvrdil, že v Moldavě se nachází nejvýše položený útulek vlakových čet na ČD.
Foto: AUTOR (2x)