České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



ČD Cargo za rok 2008 očekává zisk ve výši 670 milionů korun

Podle předběžných údajů bylo nákladními vlaky ČD Cargo v uplynulém roce 2008 přepraveno 86,2 milionu tun zboží, což oproti předchozímu roku 2007 představuje pokles o 5,5 milionu tun. I přes tento šestiprocentní meziroční pokles celkového objemu přeprav utržilo ČD Cargo 17,6 miliardy korun, což je jen o 1 % méně než v roce 2007. Předběžný výsledek hospodaření ČD Cargo za rok 2008 je zisk ve výši 670 milionů korun.

Slibně nastartovaný růstový trend přeprav z předchozích let ovlivnila v loňském roce nepříznivě nejdříve volatilita kurzu koruny a cen energií a v druhé polovině roku také již dopady celosvětové finanční a hospodářské krize. V kontextu nepříznivých okolností lze považovat výsledky dosažené v roce 2008 za vcelku uspokojivé, řekl generální ředitel ČD Cargo Ing. Josef Bazala.

Krizí byly v roce 2008 nejvíce zasaženy přepravy automobilů, černého uhlí a koksu, hutních výrobků, zemědělských a chemických výrobků, dřeva. Právě přepravy řeziva byly prvními, na kterých se již v polovině roku začal projevovat vliv krize. Nižší zájem o výstavbu v zámoří, především pak v USA, znamenal pokles zájmu o řezivo z České republiky a samozřejmě i pokles zájmu domácích pil o dodávky kulatiny. Řada dřevozpracujících podniků, především papíren, byla také předzásobena dřevem z kalamitního roku 2007. Úspěšně však naopak byly rozvíjeny přepravy dřevní štěpky.

Až do srpna loňského roku dosahovaly přepravy v komoditě automotive zhruba stejných objemů, poslední čtyři měsíce roku však představovaly obrovský propad. V řadě automobilek byla výroba omezena nebo na určité období dokonce zastavena. Ještě výraznější propad nastal v závěru roku v přepravě hutních výrobků a s hutnictvím souvisejících komodit – železné rudy, železného šrotu, dolomitických vápenců nebo koksu.

Mnohem pozitivněji lze hodnotit vývoj například přeprav hnědého uhlí, kterého jsme v roce 2008 přepravili o téměř 100 tisíc tun více než v roce 2007. Podařilo se realizovat i některé nové obchodní případy. Příznivá byla také situace v oblasti kombinovaných přeprav, kde se v části roku podařilo navýšit počet vlaků kombinované dopravy a díky předvánočnímu boomu nebyl vliv krize tak markantní.

V roce 2009 bude podnikání ČD Cargo zásadně ovlivněno dalším průběhem finanční a hospodářské, resp. výrobní krize. Výrazný vliv na hospodaření ČD Cargo bude mít rovněž vývoj cen elektrické energie, nafty a dalších vstupů. Zároveň lze v důsledku krize předpokládat zostření konkurenčního prostředí, které očekáváme zvláště ze strany autodopravců. Období krize je pro ČD Cargo zároveň i výzvou k hledání nových cest k dalšímu zkvalitňování služeb, k vyšší efektivitě i k větší obchodní razanci při získávání nových přeprav, dodal generální ředitel ČD Cargo Ing. Josef Bazala.

PRAHA (tisková zpráva)