České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     


Srážka vlaku Os 5307 s posunovým dílem ve Ždírci nad Doubravou dne 10. listopadu 2008 ve 12.57 h
Kdyby alespoň jeden z aktérů dodržel předpisy...

Výpravčí žst. Ždírec nad Doubravou povolil vedoucímu posunu provedení posunu. Bylo 12.15 h 10. listopadu 2008. Jednalo se o přestavení 17 vozů ze třetí koleje vlečky STORA ENSO TIMBER, přes záhlaví směr Hlinsko v Čechách na druhou dopravní kolej. Posun byl povolen od 12.30 h a měl být ukončen ve 12.45 h.

I když se jednalo o delší posunový díl (332 metrů), vedoucí posunu si svolení posunovat za označník směr Hlinsko v Čechách od výpravčího nevyžádal. S postupem seznámil vedoucí posunu strojvedoucího, posunovače a výhybkářku St. II. Posun řídil vedoucí posunu, který po udělení souhlasu k posunu od výhybkářky St. II dal vysílačkou pokyn strojvedoucímu k vyjetí posunového dílu z vlečky.

Po ujetí několika metrů dal vedoucí posunu pokyn k zastavení posunového dílu, protože se s posunovačem dohodli, že nejdříve odstaví jeden vůz na druhou vlečkovou kolej. Po odstavení tohoto vozu a přejetí na třetí vlečkovou kolej dal vedoucí posunu strojvedoucímu znovu pokyn k vyjetí posunového dílu z vlečky na záhlaví směr Hlinsko v Čechách s tím, že po uvolnění krajní výhybky č. 9 bude celý posunový díl přestaven na druhou dopravní kolej.

Posunový díl dojel k označníku, kde strojvedoucí zastavil ve 12.55.30 h. Strojvedoucí, který po zastavení dostával neustále pokyny od posunovače k další jízdě, do vysílačky oznámil, že potřebuje uvést do výstrahy přejezd v km 27,634 mezi označníkem a vjezdovým návěstidlem. Po zprávě od výpravčího, že je přejezd ve výstraze, uvedl strojvedoucí posunový díl do pohybu směrem k vjezdovému návěstidlu.

V této době se vlak Os 5307 blížil k předvěsti vjezdového návěstidla do žst. Ždírec nad Doubravou. Protože dostával stále pokyny k další jízdě a aby uvolnil výhybku č. 9, strojvedoucí v úrovni vjezdového návěstidla nezastavil a pokračoval v jízdě na širou trať.

Po uvolnění výhybky č. 9 obdržel strojvedoucí pokyn k zastavení posunového dílu. Po zastavení ve 12.56.40 h se čelo posunové lokomotivy nacházelo v km 27,716, tj. 31 metrů za vjezdovým návěstidlem „S“ na traťové koleji.

Ve 12.45 h udělil výpravčí žst. Ždírec nad Doubravou souhlas pro odjezd vlaku Os 5307 ze žst. Hlinsko v Čechách. Vlak Os 5307 odjel z Hlinska v Čechách ve 12.46.07 h se zpožděním 4 minuty. Zastávky na znamení Vitanov a Stružinec vlak projel, nikdo z cestujících neměl zájem o nástup ani výstup. Na předvěsti „PřS“ byla návěst „Výstraha“, strojvedoucí přestavil jízdní páku do polohy „Výběh“ a chystal se zastavit před vjezdovým návěstidlem žst. Ždírec nad Doubravou.

Při výjezdu z pravého oblouku při rychlosti 67 km/ /hod uviděl na traťové koleji lokomotivu s vozy. Ihned zavedl rychločinné brzdění a po zjištění, že je srážka nevyhnutelná, opustil stanoviště.

Vlak Os 5307 narazil ve 12.57.28 h rychlostí 29 km/ /hod do lokomotivy posunového dílu, jehož strojvedoucí dostal těsně před srážkou pokyn k sunutí posunového dílu na 2. dopravní kolej. Po srážce došlo k posunutí zaklíněných hnacích vozidel o 3 metry.

Při mimořádné události utrpělo újmu na zdraví 14 cestujících a 2 zaměstnanci ČD, a. s. Došlo k poškození motorového i řídicího vozu vlaku Os 5307 (Regionova) a posunové lokomotivy. Drážní doprava mezi stanicemi Hlinsko v Čechách a Ždírec nad Doubravou byla přerušena od 12.57 h do 19.30 h, deset vlaků bylo nahrazeno autobusovou dopravou, dva vlaky byly odřeknuty. Celková vzniklá škoda byla odhadnuta na 2 785 101 Kč.

Železniční stanice Ždírec nad Doubravou je vybavena staničním elektromechanickým zabezpečovacím zařízením se světelnými návěstidly. Výhybky přestavují ručně dozorci výhybek stanovišť St. I a St. II. Vlečka STORA ENSO TIMBER odbočuje ze třetí koleje výhybkami číslo 3 a 7. Dle Staničního řádu musí být rušící posun ukončen nejpozději 5 minut před předpokládaným příjezdem vlaků všech druhů.

V mezistaničním úseku Ždírec nad Doubravou– Hlinsko v Čechách je traťové zabezpečovací zařízení 2. kategorie – reléový poloautomatický blok (RPB) pro obousměrný provoz.

Na základě provedeného zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádné události lze konstatovat, že strojvedoucí posunové lokomotivy, výpravčí, vedoucí posunu a posunovač při výkonu služby nezajistili bezpečnost železniční dopravy v rozsahu své odborné způsobilosti.

Strojvedoucí hnacího drážního vozidla v čele posunového dílu nezastavil posunový díl nejdále v úrovni vjezdového návěstidla „S“ od žst. Hlinsko v Čechách, pokračoval s posunovým dílem v jízdě za obvod stanice bez písemného pokynu k posunu mezi dopravnami, bez kterého nesmí opustit obvod stanice.

Tím porušil ustanovení předpisu SŽDC (ČD) D2 článek 749 a 831.

Vedoucí posunu, jako zaměstnanec řídící posun, nevykonával posun dle příkazů výpravčího. Koleje určené pro jízdu vlaku Os 5307 neuvolnil a posun neukončil v čase 12.45 h, který mu stanovil výpravčí. Při použití rádiového zařízení, když pokyny strojvedoucímu dával jím určený člen posunové čety, nesledoval na příjmu rádiový provoz a nezasáhl do organizování posunu, přestože toho bylo třeba.

Tím porušil ustanovení předpisu SŽDC (ČD) D2, článek 646, 671 a 750.

Výpravčí vzhledem k jízdě vlaku Os 5307 nezajistil, aby byla včas uvolněna vlaková cesta a zastaven rušící posun. Zaměstnanci řídícímu posun nevydal příkaz k uvolnění vlakové cesty a zastavení rušicího posunu, který zaměstnanci řídícímu posun přikazuje nedovolit pohyb posunového dílu v prostoru za krajní výhybkou směrem proti očekávanému vlaku.

Tím porušil ustanovení předpisu SŽDC (ČD) D2, článek 719, 721 a 723.

Posunovač v době, kdy vykonával posun samostatně, nedával pokyny pro posun tak, aby posunový díl zastavil nejdále v úrovni vjezdového návěstidla od žst. Hlinsko v Čechách a neopustil obvod stanice. Tím porušil ustanovení přepisu SŽDC (ČD) D2, článek 646 d). Jeho odpovědnost vyplývá z článku 672.

Ze zjištěných závad u strojvedoucího posunové lokomotivy, výpravčího, vedoucího posunu a posunovače lze konstatovat, že kdyby alespoň jeden z nich důsledně dodržoval ustanovení předpisu ČD D2, nemuselo k této závažné nehodě dojít.

(Zpracoval: iš podle Poučného listu č. 22/200/2009 k)


Záběr z místa nehody
Foto: archiv Odboru 18 GŘ ČD