České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Myslel na krále, zachránila ho železnice

Jméno výrobce automobilů Ettore Bugatti je dostatečně známo. Bugatti typem 41 Royale Coupé de Ville Binder nabídl v roce 1932 korunovaným hlavám tento model s motorem o objemu téměř 13 litrů.

Na modelu se sice začalo pracovat již v roce 1926 a projekt počítal s kusovou výrobou, avšak světová hospodářská krize vývoj zpozdila a plánovaný počet 25 kusů se v roce 1933 změnil na pouhé tři. Korunované hlavy o vozidlo zájem neprojevovaly, ač jeho cena byla „královská“ – v přepočtu dva miliony eur. První výrobek „Royale“ si koupil francouzský výrobce textilu Armand Esders. V letech 1938 až 1939 si ho nechal předělat na Coupé-de-Ville-Form. Design navrhl Jean Bugatti.

Ettore Bugatti, aby zachránil firmu, nabídl drahám motor z Royale (řadový osmiválec o 300 koňských silách). Motor odebíraly především francouzské státní dráhy, které ho uplatnily do motorových jednotek – kolejových autobusů. Jeden motor se údajně zkoušel i u polských LUX-torped, kde měl nahradit motor rakouský nebo německý.

IVO LÁNÍČEK


Bugatti Royale
Foto: ARCHIV AUTORA