České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Prezident Obama a americké železnice

Dopravní odvětví USA si slibuje, že nová státní administrativa uvede do pohybu více investic do infrastruktury, jež je na mnoha místech „marodná“. Proto je pozitivně hodnocen oznámený infrastrukturní program.

V celkovém programu nového prezidenta Baracka Obamy je sice na prvním místě oživení ekonomiky, současně je však vysoko ve vládní agendě jak zásobení energií, tak i boj proti oteplování klimatu. I když celou dopravní branži to úplně ve všech bodech netěší.

Posílit železnici

Oznámené naplnění finančních prostředků na investiční a infrastrukturní program by mělo být dáno ve výši 60 miliard USD, které se získají hlavně z omezování účasti v irácké válce. Obama označil výdaje na infrastrukturu za klíčový element k posílení hospodářství. Agentuře Bloomberg to sdělila Janet Kavinoky, která je v Obchodní komoře USA odpovědná za oblast dopravní infrastruktury.

Obama uvedl, že výdaje v této oblasti mohou přinést dva miliony pracovních míst. Řada z toho již byla uvedena ve volebním programu prezidenta i viceprezidenta Joe Bidena. Kromě jiného se má podpořit železniční přeprava zboží. V programu se říká, že mnoho jejích center je již na kapacitní hranici. Modernizace dráhy má být centrálním prostředkem pro energeticky efektivní dopravu; takto Obama již argumentoval na podzim ve svém dopise na dopravní společenství National Industrial Transportation League. Prostředky k tomu by mělo přinést partnerství veřejného a soukromého kapitálu.

Jak dále s emisemi

Pozorovatelé vycházejí kromě jiného také z toho, že tlaky Kalifornie a dalších osmnácti států unie k omezení skleníkových plynů, emitovaných automobily, budou mít větší šanci než za předchozího prezidenta Bushe. Kalifornie chce do roku 2016 snížit emise skleníkových plynů o 30 procent. K tomu by se musel Obama vzdát výsadního postavení federální vlády regulovat tuto oblast. To ovšem není právně vůbec jednoduché a Bush to odmítal.

Také nejvyšší úřad pro životní prostředí EPA (Enviromental Protection Agency) se k této pozici připojil. Obama ve své volební kampani toto rozhodnutí EPA ostře kritizoval a přislíbil, že státům chce poskytnout právo na vlastní regulaci emisí a stanovení emisních limitů.

Kanadská CN chce koupit EJ&J: Obama je proti

Největší kanadská nákladní dráha Canadian National (CN) Railway chce převzít americkou Elgin Joiet and Eastern Railroad (EJ&J) v Chicagu za 300 milionů USD (cca 5,2 miliard Kč).

Barack Obama na konci minulého roku ještě jako prezidentský kandidát a senátor za Illinois proti prodeji protestoval, načež dozorčí grémium Surface Transportation Board (STB) nařídilo podrobné prošetření zamýšlené transakce. Přitom se ověřují dopravní proudy a jejich vliv na různé obce v regionu. Ty se obávají, že po převzetí by se mohla doprava po kolejích ztrojnásobit.

Chicago je pro CN důležitým centrem a podnik by si měl koupí odlehčit od úzkých míst ve vlastní nákladní síti. B. Obama neměl sice jako senátor na tento proces přímý vliv, místním obcím však slíbil podporu: Jsme proti spojení v předkládané formě a zajistím, aby STB hlediska obcí vyslyšel. Naproti tomu šéf CN Hunter Harrison sdělil, že převzetí může přispět k řešení dopravních problémů a usnadnit regionální obchod. Konečné rozhodnutí má padnout v nejbližších dnech.

Nový ministr dopravy

Ve vládě demokratické strany prezidenta Baracka Obamy se ministrem dopravy stal republikán Ray LaHood. 63letý politik zastupoval Obamův stát Illinois ve Sněmovně reprezentantů. Vnuk libanonských přistěhovalců je považován za vysloveného odborníka na dopravní infrastrukturu.

JIŘÍ KLADIVA


Po vzoru prezidenta Lincolna jel na svou inauguraci do Washingtonu Barack Obama zvláštním vlakem.
Na snímku mává z vagonu svým příznivcům, kteří lemovali značnou část trasy.
Zdroj: INTERNET