České dráhy, a.s. Týdeník Českých drah - ŽELEZNIČÁŘ     



Rekordně v objemu obnovy vozidel

Intenzivní obnova vozidlového parku ČD bude pokračovat i v roce 2009. Novinářům to sdělil během netradičně pojaté - výjezdní tiskové konference ve vlaku na trati Praha – Kolín – Ústí nad Orlicí generální ředitel ČD Ing. Petr Žaluda, náměstek pro ekonomiku Ing. Michal Nebeský a náměstek pro osobní dopravu Ing. Petr Moravec.

České dráhy nakoupí vlaky pro regionální a příměstskou dopravu a do konce března vypíší dvě veřejné soutěže: jednu na nákup 100 vozů pro dálkovou dopravu a jednu na pronájem nízkopodlažních motorových jednotek pro rychlíky na neelektrizovaných tratích Praha – Příbram – České Budějovice a Praha – Rakovník.

Novináři a televizní štáby si nejen na modelových maketách, ale koneckonců v Kolíně i v reálu mohli prohlédnout jednotky řady 471 CityElefant, jichž by letos mělo přibýt 12, řady 814 Regionova – jich a obdobných bychom měli získat 46, dále 6 bistrovozů, 13 modernizovaných vozů pro motorové rychlíky a 14 řídicích vozů 954, vzniklých z poštovních vozů a určených pro motorové rychlíky. Vozidla řad 471, 814 a 954 jsou bezbariérová.

O nákupu stovky vozů ze zahraničí jsme vyjednávali celý rok, řekl náměstek Moravec. Byli jsme osloveni výhodnou cenovou nabídkou, ale dohoda nakonec zkrachovala na nepřijatelných právních a záručních podmínkách druhé strany. Hlavním rizikem byla nejistota, že by vozy nemusely po ukončení leasingu přejít do našeho vlastnictví. Proto si ČD nemohly dovolit tak rizikový obchod uzavřít, vysvětlil náměstek Petr Moravec, proto se teď jde cestou veřejné soutěže.

Ing. Moravec a tiskový mluvčí ČD Ondřej Kubala s Petrem Šťáhlavským pak novinářům individuálně odpovídali na jejich dotazy. Vysvětlovali, ve kterých lokalitách budou nová a modernizovaná vozidla nasazována. Náměstek Ing. Nebeský infor¬moval o finanční stránce investic.Vozidla se platí už před dodáním formou záloh. A tak hodnota 4,5 miliardy, prezentovaná v tisku, neznamená, že ČD letos tuto částku zaplatí za nové vlaky, ale že hodnota letos dodaných vlaků bude oněch 4,5 miliardy korun.

Z pohledu cash flow vyplatí České dráhy v roce 2009 na zálohách a doplatcích za aktuálně dodaná vozidla 3,6 mld. Kč.

Na financování vozidel se podílí i Ministerstvo dopravy ČR, jež poskytuje příspěvky dopravcům. Letos by tak České dráhy mohly na kolejová vozidla z těchto fondů čerpat 300 milionů korun. Jedná se i o financování CityElefantů a lokomotiv řady 380 z úvěrů od Eurofimy.

MARTIN NAVRÁTIL


Dosud největší investice do vozidlového parku plánují na letošní rok České dráhy. Novinářům to na palubě EC 73 sdělil generální ředitel ČD Petr Žaluda (stojící) a náměstek pro ekonomiku Michal Nebeský (sedící zcela vlevo zády). Jízdy se zúčastnil také ministr dopravy Petr Bendl. Vpravo jsou náměstci ministra dopravy Zdeněk Žák a generální ředitel SŽDC Jan Komárek.
Foto autor