�esk� dr�hy, a.s. T�den�k �esk�ch drah - �ELEZNI���     



�ty�icet let slou�il na jedn� trati

Posledn� sm�nu p�ed odchodem do starobn�ho d�chodu odslou�il ve st�edu 18. �nora v�prav�� Flori�n Jel�nek. Na trati 251, takzvan� Horce nebo Ti�novce, kter� spojuje Ti�nov, Nov� M�sto na Morav� a ���r nad S�zavou, pracoval pan Jel�nek tak�ka cel� sv�j aktivn� �ivot a je st�le jedn�m z legend�rn�ch zam�stnanc� tamn� romantick� dr�hy.

Zat�m mn� to nedoch�z�, �ekl Flori�n Jel�nek na zcela posledn� sm�n� ve sv�m �ivot�. Pokus�m se zvelebit na�� chaloupku na ji�n� Morav�, a d�l se uvid�. Cestov�n� pro m� nen� � to m� up��mn� nikdy nebavilo a mo�n� leckoho p�ekvap�m, ale nikdy jsem ve sv�m �ivot� zat�m nevid�l mo�e. A ani mi to nesch�z�, ��k� s �sm�vem optimisticky nalad�n� pan v�prav��.

Rod�k ze Sn�n�ho na Vyso�in� vystudoval v prvn� polovin� �edes�t�ch let �elezni�n� pr�myslovku ve Valtic�ch, obor provoz a ekonomika, nicm�n� tou�il b�t tehdy strojvedouc�m. V t� dob� bylo podm�nkou pro v�kon funkce strojvedouc�ho vyu�en� v takzvan�m �ern�m �emesle, proto�e valn� ��st v�kon� se vykon�vala v parn� trakci. Proto pro mne tato mo�nost uplatn�n� padla a dostal jsem um�st�nku do �d�rce nad Doubravou, kde jsem do vojny slou�il jako v�hybk��.

Po absolvov�n� dvoulet� prezen�n� slu�by ve vojsku se sice vr�til do �d�rce, ale z organiza�n�ch d�vod� zanedlouho p�ech�z� do Brna a prakticky vz�p�t� do Ro�n�, kde z�st�v� s mal�mi p�est�vkami a� do odchodu do d�chodu. St�v� se legendou na t�to �rodinn� dr�ze, kam sm��uje nejen �ada st�l�ch z�kazn�k�, ale p�edev��m zimn�ch i letn�ch rekreant�, kte�� jezd� vlakem za tamn�mi p��rodn�mi kr�sami.

Man�elka d��ve pracovala jako v�prav�� a pozd�ji jako v�hybk��ka u n�s na n�dra��. Kdy� byly t�eba na�e d�ti nemocn�, ustlali jsme jim v �schovn� zavazadel a mohli se o n� starat i b�hem na�� slu�by. Byli jsme takov� klasick� �ajznbo��ck� rodina se v��m v�udy, i kdy� z ��dn�ch �klasick�ch� dr�n�ch rodin nepoch�z�me, vzpom�n� s �sm�vem pan Jel�nek.

Dod�v�, �e ve sv�ch t�in�cti letech se jednou v Ole�n�, kam jezd�val s rodi�i, zeptal, co je �d�l� sm�rem na Byst�ici nad Pern�tejnem a Ro�nou. �e pr� tam je�t� nikdy nebyl. T�ta mi tehdy �ekl, a� se nech�m p�ekvapit, �e tam mo�n� budu n�kdy pracovat. Na jeho slova do�lo a nakonec jsem nechal i toho proklet�ho kou�en�.

Pak v�prav�� p�id�v� p��hodu, kdy pracoval krat�� dobu v sousedn� Nedv�dici. Jednou ve�er p�ejel motorov� vlak mu�e, kter�ho jsme p�es noc dali do skladi�t�, nebo� poh�ebn� slu�ba si pro toho nebo��ka p�ijela a� druh� den dopoledne. Up��mn� �e�eno, b�l jsem se tu noc zamhou�it o�i, aby snad ten chlap�k neob�ivnul. Byl to dost zvl�tn� pocit�

�editel Region�ln�ho centra provozu �esk�ch drah v Brn� Pavel Sur� pod�koval panu Jel�nkovi za celo�ivotn� pr�ci pro firmu a p�edal mu na mal� slavnosti v den jeho posledn� slu�by p�r d�rk� na rozlou�enou. Jsem r�d, �e pan Jel�nek z�stal v�rn� jedn� trati a prakticky i jedn� stanici, co� je velmi unik�tn�. �lo o velmi spolehliv�ho zam�stnance, �ekl pro n� list.

P�ednostka Provozn�ho obvodu �esk�ch drah Havl��k�v Brod Zde�ka Proke�ov� se p�ipojila ke gratulaci a pop��la mu hodn� �asu na jeho kon��ky. Panu Jel�nkovi p�eji hlavn� hodn� aktivn�ch z�lib a pokud se rozhodne, mohl by vypom�hat ve stanici na takzvanou dohodu o pracovn� �innosti. Jedinou podm�nkou je vykon�n� psychotest�, co� zat�m pana Jel�nka odradilo, ale cestu m� otev�enou.

Jan Janeba, dozor�� provozu ze ���rsk� stanice, kter� byl s panem Jel�nkem v neju���m kontaktu, potvrdil, �e pan v�prav�� se stal jakousi ikonou stanice a sou�asn� vyzdvihl jeho naprosto bezprobl�movou slu�bu po cel�ch �ty�icet let aktivn� �innosti u firmy. Nikdy jsem s panem Jel�nkem ne�e�il jak�koli pochyben� ve slu�b� a bude mn� po n�m ur�it� smutno. Takov�ch lid� moc na sv�t� nen�, dodal pan Janeba.

MARTIN HAR�K


S panem Jel�nkem (druh� zleva) se na posledn� sm�nu p�ijeli rozlou�it �editel RCP Brno Pavel Sur�, p�ednostka PO Havl��k�v Brod Zde�ka Proke�ov� a dozor�� provozu ze ���ru nad S�zavou Jan Janeba (na sn�mku postupn� zleva).
Foto: AUTOR