Úvod / Volný čas / Vlakem za zážitky / Za barokními památkami Zlínského kraje

Za barokními památkami Zlínského kraje

Datum a čas konání:

Kroměříž, Hostýn, Velehrad a Buchlovice. To jsou místa ve Zlínském kraji, které se pyšní jedinečnými barokními památkami. Dopraví vás k nim – nebo alespoň přiblíží – vlaky ČD.

Naplánovat cestu vlakem

:

Kroměříž

  • Zámek – původně raně gotický hrad, v 16. století přestavěný na goticko-renesanční zámek, vypálili roku 1643 Švédové. Ve druhé polovině 17. století byl pak v letech 1666–1672 a 1668–1698 nově vybudován jako honosná barokní stavba. Projekt rozpracoval vídeňský dvorní architekt Filiberto Luchese, po jeho smrti práci dokončil Giovanni Pietro Tencalla. Čtyřkřídlá budova s nárožními rizality, bosovaným soklem a jednoduchým členěním pilastry vysokého řádu působí mohutně zejména z nižší úrovně zahrady. Interiéry zámku jsou upraveny už v duchu nastupujícího rokoka. Velkolepá sala terrena napojuje zámek na Podzámeckou zahradu, dnes má podobu anglického parku. Zámek je památkou na seznamu UNESCO. Prohlídka obsahuje skvostně vyzdobené historické sály, umělecky nejcennější je Manský, zdobený překrásnou freskou rakouského malíře Franze Antona Maulbertsche z roku 1759. Honosně vyzdobená zámecká knihovna obsahuje 88 tisíc svazků. Samostatně je možné si prohlédnout Zámeckou obrazárnu, po Národní galerii druhou nejcennější u nás.
  • Zámecké zahrady – jsou také zapsány na seznam UNESCO. Obě patří mezi nejvýznamnější zahradní architektury v Evropě. Rozsáhlá Podzámecká zahrada vznikla již ve středověku, současnou podobu přírodně krajinářského parku získala postupně od konce 18. do poloviny 19. století. Má rozlohu 64 ha a zahrnuje tři větší rybníky, slepá říční ramena, drobné vodoteče a četné romantické stavby. Jiného charakteru je intimněji pojatá Květná zahrada o rozloze 16 ha, raně barokní z let 1665–75, vybudovaná podle projektu Filiberta Lucheseho a Giovanniho Pietra Tencally ve stylu italských zahrad. Hlavní stavbou je monumentální 244 m dlouhá kolonáda s galerií soch antických bohů a hrdinů bájí, před níž stojí Lví kašna a kašna Tritonů. Uprostřed severní části je osmiboký rondel Rotunda.
  • Výlet – Neodolatelná lákadla krásné Kroměříže
  • Železniční stanice Kroměříž, trať č. 303 z Kojetína do Valašského Meziříčí.
  • Od železniční stanice k zámku po modré značce – 1,1 km, odtud dále k zahradám dalších 1,1 km.

Hostýn

  • Poutní kostel Panny Marie – velkolepý poutní kostel na hřebeni Hostýnských hor, na vrchu s prastarou historií a kultovních tradicí, byl postaven na místě starší kaple podle návrhu piaristického řádového stavitele Ignáce Cyraniho z Boleshasu v letech 1721–48. Centrální halu eliptického půdorysu kryje mohutná kupole, vysoká 23,75 m. Představěné průčelí tvoří zvlněný rizalit a dvojice na koso umístěných věží. Dojem stupňuje dlouhé schodiště, po němž poutník ke kostelu přichází. Zajímavý je mozaikový obraz Panny Marie z roku 1912 nad hlavním vstupem do chrámu, který se skládá z 250 000 kamínků.
  • O Hostýnu – nápadná, bájemi opředená hora (735 m.) je nejvýznamnější dominantou Hostýnských vrchů. Právě odtud byl do Prahy odvezen jeden ze základních kamenů Národního divadla. Do současnosti je na něm možné spatřit stopy předhistorického hradiště, později používané Kelty a Slovany. Vrchol je obepínán mohutnými valy.
  • Železniční stanice Bystřice pod Hostýnem, trať č. 303.
  • Od železniční stanice je kostel vzdálený 4,5 pěší chůze.

Velehrad

  • Cisterciácké opatství s bazilikou Nanebevzetí Panny Marie a sv. Cyrila a Metoděje – považované za výjimečné duchovní centrum Moravy. Barokní obnova byla zahájena roku 1682. Jako autor projektu přestavby raně gotické trojlodní baziliky bývá uváděn Giovani Pietro Tencalla. Trojlodí kostela byla zkráceno, ale rytmus arkád s masivními pilíři prozrazuje starší původ dispozice. Barokní vyznění však celku dává kupole nad křížením a nové dvouvěžové průčelí. Na výzdobě se pracovalo až do roku 1735 a podílel se na ní i štukatér Baldassare Fontana. V 17. století byl obnoven i konvent. Nová prelatura byla dokončena roku 1735, další přístavby následovaly ještě v 19. století.
  • Papež Jan Pavel II. navštívil Velehrad v roce 1990.
  • Železniční stanice Staré Město u Uherského Hradiště, trať č. 330 z Přerova do Břeclavi.
  • Od železniční stanice po červené značce – 5,8 km.

Buchlovice

  • Zámek – v roce 1707 stavitel Mořic Grimm zahájil stavbu zámku/barokní vily podle projektu Domenica Nartinelliho. Návrh využívá svažitého terénu upraveného do teras. Budova má půdorys písmene U, do čestného dvora je přízemní, do zahrady patrová. Ve středu je situován oválný sál zaklenutý kupolí, který vystupuje trojbokým rizalitem ze zahradního průčelí korunovaného balustrádou.
  • Výlet – Barokní krása v Buchlovicích
  • Železniční stanice Staré Město u Uherského Hradiště, trať č. 330 z Přerova do Břeclavi.
  • Od železniční stanice po silnici na jízdním kole nebo pěšky – 7,4 km.

Doporučené obchodní nabídky:

Hodnocení uživatelů
Líbí
Líbí: 0
Nelíbí: 0
Nelíbí

 

Zákaznická podpora

Tel.: +420 221 111 122
Email: info@cd.cz
Kontaktní formulář

ČD na YouTube ČD na twitter ČD na Facebooku Aplikace Můj Vlak na Google Play Aplikace Můj Vlak na Apple store