Úvod / Volný čas / Vlakem za zážitky / Za barokními památkami Jihomoravského kraje II.

Za barokními památkami Jihomoravského kraje II.

Datum a čas konání:

Nejkrásnější Sál předků najdete ve Vranově nad Dyjí, ve Slavkově pobýval Napoleon a rajhradskou výzvu přijal Santini. Vypravte se na jižní Moravu a poznejte barokní památky tohoto malebného regionu!

Naplánovat cestu vlakem

:

Slavkov

  • Zámek – rodové reprezentativní sídlo Kouniců, jehož stavbu navrhnul vídeňský architekt Domenico Martinelli. Monumentální trojkřídlá budova s oválným rizalitem ve středu hlavního průčelí a dvěma hranolovými rizality v průčelí zahradním. Fasády jsou členěny pilastry vysokého řádu. Od francouzské zahrady s terasami a vodními kanály (později upravené v krajinářský park) odděloval zámek obezděný příkop. Na místě zámku kdysi stávala středověká tvrz a největší komenda řádu německých rytířů na Moravě. Na jejím místě pak byl v 16. století vybudován renesanční zámek, který od konce 17. století do roku 1752 prošel přestavbou na barokní rezidenci.
  • Zámek svým významem přesahuje hranice země a už navždy zůstane spojen s Bitvou tří císařů jako místo, na němž po památné bitvě od 3. do 7. prosince 1805 pobýval francouzský císař Napoleon a kde byla vedena mírová jednání, vrcholící 6. prosince podpisem příměří mezi Francií a Rakouskem.
  • Výlet – Ve Slavkově u Brna byl Napoleon šťastný
  • Železniční stanice Slavkov u Brna, trať č. 340 z Brna do Uherského Hradiště.
  • Od železniční stanice po zelené turistické značce – 1,3 km.

Rajhrad

  • Kostel sv. Petra a Pavla – koncem 17. století přistoupili benediktini k barokní přestavbě nejstaršího moravského kláštera (založen 1045). Na nestabilním podmáčeném podloží odmítl stavět brněnský stavitel Mořic Grimm. Náročné stavby se nakonec roku 1721 ujal Jan Blažej Santini-Aichl, jehož mimořádná tvůrčí invence se pojila i s technickou intuicí a odvahou. Novostavbu založil podobně jako monumentální konventní budovu v Plasech na dubových pilotech a roštech. Dispozici kostela tvoří tři propojené centrální prostory s mohutnými pilíři a pasy v místech průniku. Stavbu vedl František Benedikt Klíčník, který ji pak po Santiniho smrti zcela převzal.
  • Více o historii kláštera najdete na www.rajhrad.cz.
  • Železniční stanice Rajhrad, trať č. 250 z Havlíčkova Brodu do stanice Lanžhot.
  • Od železniční stanice ke kostelu – 1 km.

Vranov nad Dyjí

  • Zámek – přestavba gotického hradu na barokní zámek byla zahájena v roce 1680. Architektem, který se přestavby ujal, byl Johann Bernard Fischer z Erlachu. Vznikla tak jedna z nejpozoruhodnějších staveb – monumentální Sál předků – stavba stojící na nejzazším výběžku vysokého hradního útesu, ve tvaru eliptického půdorysu a zaklenutá kupolí. Velkolepý sál má bohatou freskovou a sochařskou výzdobu. Fischer také navrhnul i centrální zámeckou kapli Nejsvětější Trojice (dokončena v roce 1710). Samotná nová trojkřídlá budova zámku z dvacátých let 18. století projektovaná A. E. Martinellim zůstala zastíněná dominantou Sálu předků.
  • Jeden z vážných uchazečů o titul nejkrásnějšího panského sídla České republiky se nachází na vrcholu 76 metrů vysoké strmé skály nad Dyjí. Dříve se zde nacházelo přemyslovské hradiště, od 13. století gotický hrad.
  • Železniční stanice Šumná, trať č. 241 ze Znojma do Okříšek.
  • Od železniční stanice po zelené turistické značce – 7,4 km.

Titulní foto: © Karel Gallas | Dreamstime.com

Doporučené obchodní nabídky:

Hodnocení uživatelů
Líbí
Líbí: 0
Nelíbí: 0
Nelíbí

 

ČD na YouTube ČD na twitter ČD na Facebooku Aplikace Můj Vlak na Google Play Aplikace Můj Vlak na Apple store