Úvod / Volný čas / Vlakem za zážitky / Za kopřivnickými poklady

Za kopřivnickými poklady

Datum a čas konání:

  • Kopřivnice, od 1. 1. 2012 0:00 do 1. 1. 2022 0:00

Město automobilů – tak se přezdívá Kopřivnici. Při jeho návštěvě se budete dmout pýchou nad umem a pílí našich předků a z leckterého seriózního muže se stane poblázněný „hračička“.

Naplánovat cestu vlakem

Nejbližší železniční stanice: Kopřivnice

Že v Kopřivnici vyrábějí nákladní auta, ví kdekdo. Známé jsou i úspěchy kopřivnických tatrovek na slavné Rallye Paříž – Dakar. A dříve narození si určitě pamatují, jak se na silnicích proháněly „šestsettřináctky“, elegantní tatrovácké limuzíny, s vysoce postavenými soudruhy.

Málokdo ale tuší, proč se vozy z Kopřivnice jmenují podle slovenských hor nebo že v městečku pod zříceninou hradu Šostýna vyrobili první automobil nejen u nás, ale v celém tehdejším Rakousko-Uhersku.

Pokud patříte mezi ty, kteří se s obdivem ohlédnou za projíždějícím veteránem, pak si do Kopřivnice určitě zajeďte. Vozy, jimiž se kopřivnická automobilka nejvíce proslavila, si můžete prohlédnout v Technickém muzeu Tatra.

Kromě repliky prvního továrně vyrobeného „kočáru bez koní“ z roku 1897 pojmenovaného Präsident mají v muzeu i další automobilové skvosty značky NW. Až do 20. let minulého století se totiž v Kopřivnici vyráběly vozy označené zkratkou německého Nesselsdorfer Wagen (česky: kopřivnické vozy, Kopřivnice se německy jmenovala Nesselsdorf).

Roku 1919 se ve slovenských Tatrách testovaly kopřivnické vozy a název pohoří se vedení automobilky zalíbil natolik, že se rozhodlo vyrábět automobily pod jménem těchto velehor. Tak tedy vznikla světoznámá značka Tatra. V muzeu nechybí jeden z nejstarších takto označených vozů – Tatra 11, která se stala prvním lidovým, cenově dostupným vozem u nás.

V muzeu určitě bez povšimnutí neprojdete ani kolem Tatry 77, první sériově vyráběné limuzíny aerodynamického tvaru, nebo závodního monopostu T 607 vyrobeného v 50. letech minulého století, který mohl jet rychlostí až 215 km/h. Zaujme i přehlídka nejluxusnějších vozů 30. a 40. let včetně ministerských limuzín.

A na závěr to nejlepší. Výstavu kopřivnických automobilů uzavírá náš nejslavnější nákladní vůz – závodní Tatra 815 4×4, s níž Karel Loprais vyhrál v roce 1988 pouštní Rallye Paříž – Dakar.

Neopomenutelnou součástí historie podniku Tatra je výroba železničních vozů. Před budovou muzea vítá návštěvníky motorový rychlíkový vůz M 290, známý jako Slovenska strela, který byl v kopřivnické továrně vyroben v roce 1936. Trasu z Bratislavy do Prahy zdolal za rekordní 4 hodiny a 18 minut při průměrné rychlosti 91 km/h.

Z roku 1936 mají v muzeu ještě jeden unikátní železniční exponát – motorovou drezínu Tatra 15/30. Na ní je zajímavá především otočná vzpěra umístěná pod vozidlem. Umožňovala otočení vozu o 180 stupňů, aniž by byla poblíž točna nebo výhybna. Drezína tak mohla jezdit mezi dvěma železničními stanicemi po jedné koleji tam a zpět.

Když už budete v Kopřivnici, bylo by neodpustitelné nenavštívit povedenou expozici věnovanou nejslavnějšímu rodákovi – Emilu Zátopkovi. I ta se nachází v prostorách Technického muzea a vypráví životní příběh jednoho z nejslavnějších československých sportovců. 

Expozici vévodí pomyslný atletický ovál s fotografiemi, které dokumentují životní osudy Emila Zátopka a jeho ženy Dany. Vystaveny jsou snad všechny Zátopkovy trofeje. Čtyřikrát získal zlatou a jednou stříbrnou olympijskou medaili, dvakrát byl vyhlášen nejlepším sportovcem světa, třikrát se stal mistrem Evropy… Součástí moderně pojaté expozice je i dokumentární film, který vznikl ve spolupráci s finskou televizí.

Související stránky

Doporučené obchodní nabídky:

Hodnocení uživatelů
Líbí
Líbí: 8
Nelíbí: 0
Nelíbí

 

ČD na YouTube ČD na twitter ČD na Facebooku Aplikace Můj Vlak na Google Play Aplikace Můj Vlak na Apple store