Úvod / Volný čas / Vlakem za zážitky / Za poklady železničního muzea v Lužné u Rakovníka

Za poklady železničního muzea v Lužné u Rakovníka

Datum a čas konání:

  • Lužná u Rakovníka, od 22. 8. 2012 11:38 do 22. 8. 2020 11:38

Někdejší výtopna pro parní lokomotivy v Lužné u Rakovníka plní od roku 1997 nové poslání. Tak dlouho už v ní sídlí největší železniční muzeum v České republice.

Naplánovat cestu vlakem

Nejbližší železniční stanice: Lužná u Rakovníka

Železniční muzeum Českých drah je stejně dobře dostupné pro návštěvníky, kteří se sem vydali po kolejích i po silnici. Cestující z vlaku ale navíc získají slevu na vstupném (více informací najdete zde). Pokud jste se vypravili za starými mašinkami s malými dětmi, doporučuji vám koupit si hned u pokladny jízdenku na vláček, který krouží po zdejším okruhu. Jinak se sem pravděpodobně budete muset vracet…

 

Pokud nevíte, jak začít prohlídku rozlehlého muzea, můžete zajít do budovy, kde vždy čtvrt hodiny po celé spouští průvodce provoz na modelovém kolejišti. Zde máte rovněž možnost prohlédnout si prostorové fotografie se železniční tematikou. Například obří ojnice parní lokomotivy vypadá při pohledu přes speciální brýle jako skutečná. A když pohnete hlavou, dokonce se dá i do pohybu.

 

Pokud si počkáte, než se všechny děti nabaží sledování projíždějících vláčků, můžete se s průvodem vydat do další části muzea, nejlépe k rotundě s mnoha parními lokomotivami. Dozvíte se tak spoustu zajímavých informací. Třeba že parní lokomotiva s označením 3A, jezdila přímo po Buštěhradské dráze, které patřila i výtopna Lužná-Lišany, kde se právě nacházíme.

 

I když vypadá celkem archaicky, s rokem výroby 1908 není ve sbírce zdaleka nejstarší. Tento primát patří naopak na svou dobu velmi modernímu stroji z roku 1876, který stojí celkem nenápadně vzadu na jedné z mnoha kolejí v půlkruhové rotundě. Původně sloužil pruské armádě, ale pak začal vozit vlaky na ryze nákladní trati z Nučic do Kladna, z níž se do dneška dochovala jen malá část.

 

Všeobecnou pozornost přitahují mohutné rychlíkové stroje Mikádo či Albatros, jejichž kola dosahují kvůli rychlému rozjezdu úctyhodného průměru téměř dvou metrů. Leckoho upoutá i zářivý nátěr malého Kafemlejnku, který ještě před pár lety stál na pomníku před českobudějovickým nádražím.

 

Z motorových lokomotiv pak zaujme především žluto-modrý Kyklop. V pražské lokomotivce ČKD vyrobili pouze dva kusy těchto neobvyklých strojů. Přesto se staly nejsilnějšími rychlíkovými lokomotivami u nás. A proč se jim říká podle bájných jednookých obrů? Protože je svými čely s jedním velkým reflektorem uprostřed nápadně připomínají.

 

V Lužné mají i vůbec nejstarší motorovou lokomotivu na našem území. Světlo světa spatřila za druhé světové války v Německu, ale už v roce 1945 se jako válečná kořist dostala na koleje v tehdejším Československu.

 

V muzeu se dá také najíst, a to stylově v jídelním voze ze 70. let minulého století. A pokud si chcete zážitky ze železniční minulosti ještě znásobit, o prázdninových sobotách se můžete vydat na výlet parním vlakem, který vyjíždí dvakrát denně přímo ze stanice Lužná u Rakovníka.

 

Usednete na dřevěnou lavici ve starém vagonu, který vás odveze přes Krupou do stanice Kolešovice, kam už dnes běžným vlakem Českých drah nedojedete. Na zpáteční cestě pak ve stanici Kněževes dostanete dostatek času na to, abyste si prohlédli další zajímavé vagony a mašiny z dob, kdy se kolem železnice točil svět. Více se o "Kolešovce" dočtete zde

Související stránky

Doporučené obchodní nabídky:

Hodnocení uživatelů
Líbí
Líbí: 36
Nelíbí: 7
Nelíbí

 

ČD na YouTube ČD na twitter ČD na Facebooku Aplikace Můj Vlak na Google Play Aplikace Můj Vlak na Apple store