Úvod / Volný čas / Vlakem za zážitky / Malá dráha Skalsko

Malá dráha Skalsko

Datum a čas konání:

  • Skalsko, od 11. 9. 2012 15:42 do 11. 9. 2020 15:42

Pokud máte doma zahradu jako Petr Vidner ze Skalska, můžete si na ní klidně postavit železnici, která bude vozit nejen děti, ale i dospělé.

Naplánovat cestu vlakem

Nejbližší železniční stanice: Skalsko

Zemědělskou usedlost Vidnerových uvádí obec Skalsko na Mladoboleslavsku jako jednu z pamětihodností obce. K poměrně rozsáhlému historickému statku přiléhá ještě rozlehlejší zahrada, která potěší nejen oko zahradníkovo, ale také všechny vyznavače mašinek. Ti se mohou o vybraných víkendech svézt po místní Velké zahradní železnici o rozchodu sedm a čtvrt palce, tedy přibližně 184 milimetrů.

 

Na koleji před stodolou, která slouží jako depo, už stojí parní lokomotiva. Jejím předobrazem se stala úzkorozchodná mašina obsluhující někdy ve dvacátých letech minulého století polní dráhy a cihelny. Společně s dalšími návštěvníky čekáme, až oheň v kotli rozproudí páru na správnou provozní teplotu. Pak dokáže vyvinout výkon větší než jeden živý kůň a může odvézt vagon až s deseti pasažéry.

 

Ručička na manometru vystoupala na potřebnou hodnotu, a tak je vše připraveno k odjezdu. Děti si sedají obkročmo na lavici, na mě zbývá místo na tendru, kde sedí i náš strojvedoucí. Říkám si, že jsem to ráno neměl přehánět se snídaní, protože napoprvé jsme se nerozjeli tak, abychom zdolali první stoupání. Couváme tedy o kousek zpátky a pak už je vše v pořádku.

 

Jen co se obtočíme kolem květinového záhonu a prvních stromů, vjedeme na železný most, po kterém překonáme jezírko s lekníny. V rohu zahrady zahneme ostře doprava, abychom lemovali její zeď. V tu chvíli je potřeba dávat pozor na hlavu, protože jabloň u tratě ohýbá své větve pod tíhou plodů až do nebezpečné níže.

 

Pak nás čeká další oblouk doleva a po něm dlouhá rovinka až k místu, kde je výhybka na menší okruh. Ten náš – větší – měří podle majitele 200 metrů, i když já bych mu hádal mnohem více. Každopádně jízda, během níž se lokomotiva dokáže pěkně rozparádit a nabrat pořádnou rychlost, přináší cestujícím opravdu nevšední zážitek.

A protože Petr Vidner obdivuje páru nejen ve službách železnice, v jeho stodole si můžete prohlédnout i další zajímavé exponáty z této oblasti. Například napodobeninu parního kočáru Josefa Božka z roku 1815.  

Související stránky

Doporučené obchodní nabídky:

Hodnocení uživatelů
Líbí
Líbí: 12
Nelíbí: 1
Nelíbí

 

ČD na YouTube ČD na twitter ČD na Facebooku Aplikace Můj Vlak na Google Play Aplikace Můj Vlak na Apple store