V dnešní době nejrůznějších zákonů, nařízení a vyhlášek se to zdá už těžko uvěřitelné. Pro tak důležitou věc, jakou byl v roce 1918 vznik samostatných ČSD, neexistuje, či spíše není znám žádný oficiální výnos či zákon, kterým by se tak stalo.
Obecně se má ale za to, že Československé státní dráhy vznikly přesně v den vzniku Československa 28. října 1918. Současně převzaly téměř celou železniční síť bývalých c. k. Státních drah (kkStB) a Maďarských státních drah (MÁV), přesněji jejich části, které se nacházely na území nově založeného Československa.
Mimo nově vzniklou společnost zůstaly samostatně pouze velké soukromé železniční společnosti – Košickobohumínská dráha (do roku 1945), Ústeckoteplická dráha a Buštěhradská dráha (obě zestátněny roku 1923). Pak přišly na řadu lokálky. V roce 1925 vyšel zákon (156/1925), kterým se zestátnilo a začlenilo do sítě ČSD celkem 48 místních drah.
V té době se také měnily názvy stanic na české a slovenské. Pouze na německy mluvících územích zůstaly zachovány dvojjazyčné. V prvních letech bylo nutné železniční síť uzpůsobit novým požadavkům a dobudovat spojení se Slovenskem. K pilotním projektům patřila modernizace a zdvoukolejnění trati Praha – Brno. To se však částečně podařilo až po 2. světové válce. Ale to už je jiná kapitola.